Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 August, 2010

Penduduk Taman Hijrah, Simunjan minta baiki jalan


Caption: PERLU BAIKI...Lubang selebar satu meter atas jalan raya berdekatan kawasan Taman Hijrah, Simunjan perlu diturap semula oleh pihak majlis selepas ini.


SIMUNJAN, Rabu (25 Ogos) – Penduduk dari kawasan Taman Hijrah, Simunjan merayu pihak berkuasa tempatan untuk memperbaiki kerosakan yang berlaku di laluan jalan raya mereka selepas ini.

Seorang penduduk yang enggan namanya didedahkan memberitahu kerosakan terbabit adalah berupa lubang dengan diameter lebar garis pusat sepanjang satu meter dan dalam tidak lebih dari satu kaki.

“Lubang ini sudah wujud di laluan jalan berkenaan semenjak setahun yang lepas. Namun masalahnya sekarang ini ialah lubang berkenaan tidak pernah diperbaiki oleh pihak berkuasa tempatan.

“Oleh itu kami harap agar berita ini dapat memberitahu pihak berkuasa tempatan untuk segera menurap laluan jalan raya berlubang berkenaan demi kebaikan semua pengguna kenderaan di masa akan datang,” katanya.

Beliau juga mendakwa laluan jalan berlubang berkenaan boleh menimbulkan bahaya terhadap pengguna kenderaan terutama sekali bagi pengguna motorsikal berdasarkan kepada faktor kedalaman lubang berkenaan.

Risiko kemalangan dakwa beliau akan menjadi lebih tinggi pada waktu malam sekiranya penunggang motorsikal yang baru di kawasan Simunjan tidak menyedari kewujudan lubang berkenaan.

“Saya sendiri nyaris mengalami kemalangan jalan raya apabila hampir melanggari lubang berkenaan beberapa bulan yang lalu. Itu pengalaman serik yang pernah saya alami ketika menunggang motorsikal pada waktu malam di laluan berkenaan.

“Saya tidak pasti jika pengguna motorsikal yang lain pernah mengalami masalah seperti saya atau tidak. Lagipun saya yakin pengguna kereta juga akan mengalami kerosakan pada tayar kenderaan mereka jika melanggar lubang berkenaan,” katanya.

Beliau yang bimbang masalah ini menimbulkan bahaya kepada kanak-kanak mahu Majlis Daerah Simunjan bertindak pantas untuk menurap kembali lubang pada laluan jalan raya terbabit.

Tamat.

No comments:

Post a Comment