Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

31 August, 2010

Futsal 1Belia 1Malaysia Lubok Antu 25 September ini


Caption: SIAP SEDIA...Nyalau (duduk tengah) ketika bersama jawatankuasa pertandingan berkenaan. Turut kelihatan Pegawai Pejabat Belia dan Sukan Sri Aman, Shyennier Jean Sherit (kanan sekali)


LUBOK ANTU, Isnin (30 Ogos) - Jabatan Belia dan Sukan Bahagian Sri Aman dengan kerjasama Pejabat Daerah Lubok Antu akan menganjurkan Pertandingan Futsal 1Belia 1Malaysia kawasan Parlimen 203 Lubok Antu pada 25 hingga 26 September depan.

Pertandingan ini terbuka kepada pemain wanita dan lelaki yang berusia 15 tahun ke atas. Dua padang Futsal akan menjadi gelanggang bagi menjayakan pertandingan ini – Gelanggang Futsal Tr Lagan, Empit dan Skim Skrang.

Pertandingan untuk Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Engkilili akan diadakan di padang Futsal Skim Skrang pada 25 September manakala DUN Batang Ai pada 26 September depan.

Ahli Parlimen Lubok Antu William Nyalau anak Badak dijangka akan merasmikan petandingan yang diadakan di Tr Lagan, Empit manakala ADUN Engkilili Dr Johnincal Rayong anak Ngipa Skim Skrang, Engkilili.

Bagaimanapun hanya 8 pasukan terbaik sahaja yang layak ke peringkat akhir dalam sistem ‘Double Knock Out’ yang akan di Kompleks Sukan Lubok Antu pada 2-3 Oktober depan.

Sehubungan itu untuk melancarkan pertandingan ini sebuah Jawatankuasa Pertandingan Futsal Kawasan Parlimen Lubok Antu ditubuhkan yang diketuai Nyalau sendiri.

Menurut Nyalau, pertandingan Futsal 1 Belia 1 Malaysia adalah bertujuan untuk memupuk minat dan menarik penyertaan ramai di peringkat akar umbi kearah memasyarakatkan sukan dan seterusnya dapat merealisasikan konsep ‘1 Belia dan 1 Malaysia’.

Seterusnya melatih masyarakat tempatan dalam melaksanakan sukan di peringkat komuniti, tambahnya beliau.

Sementara itu hanya 20 pasukan terawal mendaftar sahaja akan menyertai pertandingan iaitu 20 pasukan di DUN Engkilili dan 20 untuk DUN Batang Ai – 10 pasukan lelaki dan 10 pasukan untuk wanita.

Johan buat kategori lelaki dan wanita akan menerima wang tunai RM700, naib johan RM500, ketiga RM300 dan saguhati untuk kedudukan keempat RM150 serta pingat.

Disamping itu pemain terbaik beraksi sepanjang kejohanan akan dipilih bagi mewakili pasukan lelaki dan wanita Parlimen Lubok Antu di peringkat kebangsaan pada 17-19 Disember ini bertempat di Putrajaya.

Tamat....

No comments:

Post a Comment