Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 August, 2010

BN tak pilih kasih tolong rakyat - Harden

Mugshot: DATUK FRANCIS HARDEN HOLLIS


SRI AMAN, Jumaat (27 Ogos) – Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak pernah mengamalkan dasar pilih kasih ketika menghulurkan bantuan kebajikan terhadap penduduk yang amat memerlukannya selama ini.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis berkata ia terbukti apabila penerima bantuan kebajikan daripada kerajaan BN di negara ini terdiri daripada orang Melayu, Cina, Orang Ulu dan Dayak.

“Malahan bantuan kebajikan oleh kerajaan kepada penduduk tidak didukung oleh unsur politik iaitu sama ada penerima terbabit merupakan penyokong pihak pembangkang atau penyokong BN.

“Bantuan kebajikan sama ada berupa wang, makanan dan sebagainya akan tetap dihulurkan kepada penduduk selagi mereka benar-benar berkelayakan untuk menerima bantuan terbabit daripada kerajaan dari masa ke semasa,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penyerahan Bantuan Kebajikan Kemasyarakatn Azam Bahagian Sri Aman di Mini Stadium Sri Aman hari ini.

Selain itu Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat menurut Harden juga telah memperuntukan sebanyak RM4.7 juta bantuan kebajikan kepada penduduk dalam negeri ini bermula dari bulan Januari hingga September tahun 2010.

“Nilai peruntukan terbabit mengambarkan keprihatinan kerajaan BN dalam membantu menaiktaraf kebajikan hidup penduduk terutama sekali golongan penduduk miskin tegar di negara ini.

“Justeru saya berharap agar lebih ramai golongan penduduk miskin tegar di negara ini khasnya dalam kawasan Sri Aman untuk mendaftarkan diri pada sistem e-kasih agar kerajaan dapat membantu mereka selepas ini,” katanya.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah Sri Aman, Rohana Isnawi, Pegawai JASA Parlimen P.202 Sri Aman, Whelton Lumpoi, Pegawai Pelajaran Daerah Sri Aman, Walter Lamat Kiyai dan wakil Pegawai Daerah Sri Aman, SAO Rickson Jauu.

Terdahulu Harden menerusi majlis itu telah menyempurnakan upacara penyerahan bantuan berupa 250 hamper dan 250 kotak bungkusan makanan bernilai RM12,000 hasil sumbangan Masir kepada 216 orang penerima bantuan aktif di Mini Stadium Sri Aman.

Jabatan Kebajikan Masyarakat Bahagian Sri Aman turut menyalurkan bantuan berupa wang dan dua buah kerusi roda kepada penerima bantuan aktif menerusi majlis berkenaan.

Tamat....

No comments:

Post a Comment