Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

31 August, 2010

Berpuasa banyak beri kelebihan kepada umat - Wahbi


Caption: MANFAATKAN...Wahbi (kanan) ketika menyampaikan cek peruntukan MRP kepada Haji Piee sambil disaksikan Lola (4 dari kiri) dan Razi (kanan sekali) pada majlis berkenaan.


DEBAK, Ahad (29 Ogos) – Berpuasa memberi banyak kelebihan terhadap umat Islam yang mengerjakan amalan berkenaan ketika berlangsungnya Bulan Ramadan kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Saribas, Dr Haji Wahbi Junaidi.

Katanya amalan puasa bukan sahaja memberi pahala terhadap umat Islam itu sendiri malah dapat memberi kebaikan dari kesihatan mental dan tubuh badan bagi mereka yang mengerjakan amalan berkenaan.

“Dari segi kajian kesihatan amalan berpuasa sebenarnya dapat bertindak menghancurkan sisa-sisa racun atau toksik yang terkandung dalam darah manusia disamping memberi memberi kesegaran pada otot badan bagi orang Islam yang mengerjakan amalan wajib ini.

“Bukan setakat itu sahaja amalan berpuasa juga boleh memanjangkan umur anda, membersihkan diri anda dari dosa, membantu menghakiskan keracunan yang berada
dalam tubuh badan manusia dan seterusnya memberi keseimbangan dalam darah,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas selesai Majlis Berbuka Puasa dan Sembahyang Sunat Terawih Bersama Penduduk bertempat di Masjid Darul Iman Kpg Debak Laut, Betong baru-baru ini.

Selain itu amalan puasa kata Wahbi juga berupaya menurunkan tekanan darah tinggi, menurunkan berat badan dan mencerahkan pemandangan mata dikalangan umat Islam yang mengerjakan amalan tersebut.

Justeru kebaikan amalan berpuasa dari sudut Islam katanya bukan sahaja berkisar kepada unsur kerohanian malah turut menyumbang kepada kesihatan fizikal dan mental umat Islam itu sendiri.

“Ingatlah bahawa puasa akan memberi syafaat kepada kita pada Hari Perhitungan nanti. Atas sebab ini saya menasihatkan semua penduduk Islam terutama sekali di kawasan Saribas untuk tidak meninggalkan amalan puasa sepanjang Bulan Ramadan ini,” katanya.

Terdahulu Wahbi telah menyampaikan Takzirah Ramadan mengenai kelebihan orang berpuasa sebelum menyampaikan cek peruntuk Projek Kecil Luar Bandar bernilai RM5,000 kepada pihak pengurusan Masjid Darul Iman Kampung Debak Laut.

Hadir sama ialah Pengerusi Masjid Darul Iman Kampung Debak Laut, Lola Haji Julai, Penghulu Kampung Debak, Abang Kifrawi Abang Rukaili, Penaung Masjid, ASP (B) Haji Piee Alwi, Setiausaha PBB N.30 Saribas, Saifudin Haji Wahbi dan Ketua Pergerakan Pemuda PBB Saribas, Ricky Mohd Razi Sitam.

Tamat.

No comments:

Post a Comment