Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 August, 2010

Air minum takkan naik harga - Persatuan Kedai Kopi Simanggang


Caption: SEPAKAT...Roslan (tengah) bergambar kenangan dengan ahli persatuan kedai kopi Sri Aman dan kakitangan PDNKK sebaik sahaja tamat mesyuarat berkenaan.


SRI AMAN, Sabtu (31 Julai) – Persatuan Kedai-Kedai Kopi Sri Aman memberi jaminan tidak akan menaikkan harga minuman berhubung kenaikan harga gula di pasaran negara sebelum ini.

Pengerusinya Chung Sih Fok mengumumkan perkara ini ketika mengadakan pertemuan dengan Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Sri Aman hari ini.

Katanya pihak Persatuan Kedai-Kedai Kopi Sri Aman kini masih lagi belum melihat kewajaran menaikkan harga minuman di premis perniagaan masing-masing walaupun harga gula kini mencecah RM1.90 sekilo berbanding RM1.65 sekilo sebelum itu.

“Pihak kita akan melihat dahulu kesan kenaikkan harga gula sebelum itu. Bagaimanapun belum ada keperluan penting bagi pihak persatuan untuk menaikkan harga minuman di masa akan datang,” katanya.

Selain itu pihak persatuan kata Chung juga akur bahawa negara kini sedang berhadapan dengan masalah ekonomi dan pengguna tidak harus dibebankan dengan kenaikan harga minuman berhubung isu terbabit.

Pihaknya kata beliau juga akan terus memberikan komitmen bagi membantu kerajaan dalam mengurangkan bebanan pengguna dengan tidak menaikkan harga minuman berkenaan.

“Jika terdapat kenaikan harga barang seperti susu, kopi atau milo selepas ini maka barulah pihak persatuan akan mengadakan perbincangan dikalangan ahli bagi menentukan samaada perlu atau tidak kenaikan harga minuman dilakukan,” katanya.

Terdahulu Chung bersama timbalannya Yu Yien Hian telah mengadakan perbincangan dengan Ketua Pejabat PDNKK cawangan Sri Aman, Wan Roslan Esmanto Wan Johari berhubung isu berkenaan di pejabat PDNKK Sri Aman.

Tamat.

No comments:

Post a Comment