Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 July, 2010

Terap amalan 3R untuk kitar semula



Caption:

1.TAHNIAH...Harden sedang menyampaikan hadiah kepada seorang pemenang pada majlis itu kelmarin.

2. MENARIK...Harden sedang melihat replika Menara Berkembar Petronas yang diperbuat dari barang kitar semula ketika berlangsungnya pertandingan berkenaan.

SRI AMAN, Ahad (25 Julai) – Perlaksanaan amalan 3R (Reduce, Reuse, Recylce) atau kitar semula oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dijangka mampu membantu meningkatkan kualiti hidup penduduk selepas ini.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis perlaksanaan amalan 3R secara tidak langsung juga dapat membantu kerajaan meminimakan penyediaan tapak pelupusan sampah dalam negeri ini terutama sekali untuk pembuangan sisa pepejal.

“Dari segi industri, amalan kitar semula ini dapat mengurangkan perbelanjaan mengekstrak sumber ekonomi baru manakala industri kitar semula itu sendiri dapat menjana peluang perniagaan dan pekerjaan.

“Paling penting ialah amalan kitar semula dapat memelihara alam sekitar dan meningkatkan kualiti hidup penduduk. Justeru penduduk diminta untuk membantu kerajaan menjayakan perlaksanaan amalan 3R ini,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian ketika berucap merasmikan Pertandingan Hasil Kraf Dari Barangan 3R bertempat di Mini Stadium Sri Aman, kelmarin.

Selain itu semua pihak kata Harden termasuk pertubuhan bukan kerajaan, sektor swasta, komuniti penduduk dan sektor pendidikan boleh mengelak penghasilan sampah yang tidak perlu, tidak membuang barang yang masih baik dan menghantar barangan seperti kaca, kaca atau tin minuman untuk tujuan kitar semula selepas itu.

“Bagi menjayakan misi ini kerajaan telah menyediakan tong kitar semula dan pusat pengumpulan barangan kitar semula untuk kegunaan penduduk. Justeru diharap agar golongan generasi muda dapat meneruskan usaha ini di masa akan datang,” katanya.

Hadir sama ialah Timbalan Pengerusi Ahli Majlis Daerah Sri Aman, Kaunselor Jimmy Chong. Pertandingan Hasil Kraf Dari Barangan 3R itu merupakan anjuran Majlis Daerah Sri Aman dengan kerjasama Kelab Rekreasi dan Kebajikan Majlis Daerah Sri Aman.

Terdahulu pasangan Clarence Kadir dan Fredercik Mansir muncul juara bagi kategori Menengah Rendah (Peralihan, tingkatan 1 – 5) pada pertandingan itu manakala pasangan Jassica Law dan Jenita Morse pula muncul juara bagi kategori Agensi Kerajaan.

Pasangan Jonathan dan Abang Nur Syafiq muncul juara bagi kategori Darjah Atas (Darjah 4 – 6) manakala pasangan Toh Xiao Tong / Ling Ink Ink, Law Kuing Yit / Steven Kuing dan Mas Ikeram Maslem / Ulek Bayeng muncul juara untuk kategori Darjah Rendah, Menengah Atas dan Pertubuhan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment