Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 July, 2010

SEDC: bayar hutang kalau dah pinjam kata Talib



Caption:

1. UNTUK ALBUM...Talib (duduk tengah) sambil diapit oleh Shamshuddin (kiri) dan Tan (kanan) ketika bergambar kenangan bersama peserta kursus berkenaan.

2. MANFAATKAN ILMU...Talib sedang menyampaikan sijil tamat kursus kepada seorang peserta sambil disaksikan oleh Shamshuddin (kanan) ketika berlangsungnya majlis itu.


SRI AMAN, Rabu (28 Julai) – Kegagalan peniaga untuk membayar kembali wang pinjaman kerajaan bagi tujuan perniagaan masing-masing dianggap sebagai satu penyakit yang mula menular dikalangan mereka pada masa sekarang.

Pengerusi Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sarawak (SEDC) Datuk Haji Talib Zulpilip berkata kebanyakkan peniaga ini tidak mahu membayar kembali wang pinjaman kerajaan sehingga boleh menyebabkan kesukaran kerajaan untuk memberi pinjaman kepada lain-lain peniaga yang layak selepas ini.

“Akibatnya para peniaga yang mahu berkecimpung secara serius dalam perniagaan masing-masing tidak akan mempunyai dana akibat sikap peniaga terdahulu yang gagal melunaskan bayaran balik pinjaman mereka kepada kerajaan sebelum itu,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Muda Pelancongan menambah bahawa kerajaan menerusi SEDC memberi pinjaman kepada peniaga agar mereka dapat mencapai kejayaan menerusi perniagaan masing-masing selepas ini sambil membayar kembali wang pinjaman terbabit.

Talib berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Tamat Kursus Motivasi dan Asas Keusahawanan anjuran SEDC yang berlangsung di Bilik Serbaguna, Dewan Suarah Sri Aman hari ini.

Selain itu beliau juga turut menekankan tentang betapa pentingnya aspek pengendalian perniagaan masing-masing jika peniaga mahu menikmati kemajuan dalam bidang berkenaan selepas ini.

“Faktor ini ada kaitannya dengan sikap peniaga itu sendiri. Pengguna akan menilai cara kita mengendalikan perniagaan masing-masing sebelum mereka membuat keputusan untuk menggunakan khidmat atau melanggan produk kita selepas itu.

“Contohnya umpama pengguna yang lebih suka membeli ikan yang disimpan oleh peniaga didalam air berbanding dengan ikan jualan yang dijemur bawah matahari atau membeli sayur yang sering direnjis air oleh penjual berbanding dengan sayur yang tidak direnjis dengan air oleh peniaga yang lain,” kata beliau.

Justeru Talib memberi jaminan bahawa pihak kerajaan menerusi SEDC akan mempertingkatkan kadar bantuan kepada peniaga sekiranya lebih ramai golongn berkenaan mencapai kejayaan dalam peniagaan masing-masing di masa akan datang.

Hadir sama ialah Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin bin Abang Seruji dan Temenggung Tan Chong Meng. Seramai 23 orang peserta tamat menjalani kursus yang bermula semenjak 26 Julai lepas.

Tamat.

No comments:

Post a Comment