Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 July, 2010

Sabar nikmati projek pembangunan - Harden


Caption: RASMI...Harden ketika menandatangani plak pada pintu gerbang baru yang menuju ke kampung berkenaan sempena program kebersihan terbabit.


SRI AMAN, Selasa (27 Julai) – Penduduk luar bandar harus bersabar jika mahu menikmati hasil faedah pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis.

Penduduk luar bandar katanya perlu bersabar memandangkan kerajaan tidak boleh bertindak melaksanakan segala projek pembangunan secara sekaligus atau serentak di seluruh pelusuk kawasan negeri ini dalam satu masa.

“Projek pembangunan di setiap kawasan dalam negeri ini telah dilaksanakan secara berperingkat atau lebih tersusun dan atas sebab inilah terdapat kawasan tertentu yang belum menikmati hasil pembangunan secara menyeluruh.

“Kerajaan BN tidak mahu melaksanakan segala projek pembangunan untuk kebaikan penduduk secara ‘melepaskan batuk di tangga’ memandangkan kerajaan ingin memastikan agar setiap projek yang siap mampu membawa perubahan taraf hidup terhadap mereka dari masa ke semasa,” katanya.

Harden berkata demikian ketika berucap merasmikan Kempen Kebersihan dan Anti Denggi 2010 anjuran Majlis Daerah Sri Aman bertempat Kampung Sri Wangi, Jalan Kejatau, Sri Aman baru-baru ini.

Selain itu katanya, terdapat sesetengah penduduk luar bandar berpendapat bahawa pihak kerajaan sentiasa mengutamakan projek pembangunan di dalam kawasan bandar berbanding dengan kawasan luar bandar.

Pendapat ini katanya ternyata tidak benar kerana kerajaan sentiasa berusaha untuk memastikan agar penduduk yang menetap di kawasan dalam dan luar bandar sama-sama menikmati pelbagai projek pembangunan yang dilaksanakan semenjak dari dulu lagi.

“Penubuhan Bahagian Betong dan Mukah sahaja telah membuktikan bahawa kerajaan tidak mahu penduduk kawasan luar bandar ketinggalan dengan penduduk di kawasan bandar dalam menikmati pelbagai projek pembangunan yang dilaksanakan.

“Apa yang paling penting pada masa sekarang ialah penduduk tempatan terus menghulurkan sokongan mereka kepada setiap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan ahli parlimen BN di kawasan masing-masing,” katanya.

Hadir sama ialah Timbalan Pengerusi Ahli Majlis Daerah Lubok Antu, Kanselor immy Chong dan pembantu kepada Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat.

Tamat….

No comments:

Post a Comment