Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 July, 2010

Rakyat salahkan kerajaan gara2 JKKK


Caption: TERIMA KASIH...Mong (tengah) ketika menerima cenderamata kenang-kenangan daripada pihak rumah panjang Skirau sambil disaksikan oleh Masir (kanan) pada majlis itu.


SRI AMAN, Khamis (29 Julai) – Kegagalan Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) untuk menggunakan sepenuhnya peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) yang disalurkan oleh kerajaan sebelum itu akan menyebabkan penduduk menyalahkan jawatankuasa terbabit selepas ini.

Menteri Muda Pertanian, Mong anak Dagang berkata ia secara tidak langsung akan menyebabkan penduduk menuding jari kepada wakil rakyat dan kerajaan di atas kegagalan JKKK masing-masing dalam memanfaatkan penggunaan MRP terbabit.

“Peruntukan MRP disalur oleh kerajaan berpandukan kepada permintaan atau cadangan menerusi surat yang telah JKKK hantar kepada wakil rakyat atau pejabat daerah sebelum itu.

“Namun masalahnya di sini ialah terdapat JKKK yang menggunakan peruntukan MRP untuk lain-lain tujuan berbanding dengan cadangan yang mereka telah mereka ajukan dalam surat sebaik sahaja menerima peruntukan berkenaan. Tindakan ini cukup tidak wajar,” katanya.

Mong yang juga Menteri Muda Pelancongan dan Warisan berkata demikian ketika berucap merasmikan Kempen Kebersihan dan Anti Denggi bertempat di Rumah Inchang, Skriau Ai baru-baru ini.

Selain itu kata Mong sekiranya peruntukan yang diminta oleh JKKK adalah bertujuan untuk membaiki rumah panjang maka pihak berkenaan haruslah bertindak membeli bahan binaan selepas menerima peruntukan MRP terbabit.

“Ada sesetengah JKKK yang membahagi-bahagikan peruntukan MRP yang mereka terima daripada kerajaan dikalangan penduduk rumah panjang atau kampung masing-masing sebelum ini.

“Sayugia diingatkan bahawa MRP disalur bukan untuk tujuan itu kerana diberi oleh kerajaan agar kehidupan penduduk dapat dipertingkat ke tahap yang lebih baik. Jika mereka terus menyalahgunakan peruntukan ini maka kerajaan akan menjadi mangsa kemarahan penduduk di masa akan datang,” katanya.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, para wakil jabatan kerajaan dan ketua kaum dari sekitar kawasan daerah Sri Aman.

No comments:

Post a Comment