Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 July, 2010

PPD Betong anjur taklimat pengurusan kewangan



Caption:

1. FOKUS...Peserta sedang memberikan fokus ketika berlangsungnya taklimat berkenaan di PPD Betong hari ini.

2. PENTING...Anis ketika sedang menyampaikan taklimat pengurusan kewangan dan akaun kepada peserta yang hadir pada sesi taklimat terbabit.

Saleman Senin

BETONG, Khamis (29 Julai) – Pejabat Pelajaran Daerah Betong (PPD) telah mengadakan Taklimat Pengurusan Kewangan dan Akaun untuk 24 buah sekolah rendah yang mengurus Sistem Geran Daerah Betong hari ini.

Seramai 48 orang peserta yang terdiri daripada guru besar dan pembantu tadbir yang menguruskan kewangan di peringkat sekolah masing-masing telah dijemput telah hadir dalam taklimat berkenaan.

“Tujuan taklimat berkenaan diadakan ialah untuk memberi pendedahan kepada peserta tentang hal ehwal pengurusan dan pengendalian sistem kewangan serta akaun di sekolah masing-masing.

“Menerusi sesi taklimat ini mereka telah diberi penekanan tentang beberapa perkara pengurusan kewangan yang akauntibiti dan berkesan. Mereka juga turut berkongsi pandangan dan pendapat mengenai tatacara mengurus dan membuat pembayaran,” menurut jurucakap program.

Selain itu mereka juga turut diberitahu tentang pengagihan wang yang telah dimasukkan ke akaun kewangan sekolah terlibat dan seterusnya dibelanjakan mengikut tatacara urusan seterusnya.

Terdahulu Pegawai Pelajaran Daerah Betong, Mahli bin Rosli menerusi kata aluan pada taklimat itu berharap agar semua peserta berjaya menguruskan kewangan dengan sempurna selepas ini.

Katanya intergriti adalah perkara yang paling penting dalam pengurusan kewangan kerana setiap individu mesti mempunyai amanah dalam mengendalikan sebarang urusan berkaitan kewangan dan keyakinan yang tinggi dalam usaha itu.

“Guru besar wajib mengetahui semua tatacara dan sistem pengurusan kewangan sekolah. Mereka tidak harus berharap kepada tugas pembantu tadbir untuk menguruskan sebarang pembayaran di sekolah masing-masing selepas ini,” katanya.

Terdahulu taklimat berkenaan telah dikendalikan oleh Pegawai Eksekutif PPD Betong, Ngatiyem Fashar bersama Penolong Akauntan PPD Betong, Encik Johan dan Ketua Unit Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan, Anis Madeli.

Tamat.

No comments:

Post a Comment