Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 July, 2010

Ketahui dahulu program pembangunan kerajaan - Uggah


Caption: RASMI...Uggah (dua kanan) bersama Jabu (empat kiri) bersama dif terhormat yang lain ketika berlangsungnya simbolik pelancaran logo Senada Sejiwa hari ini.


BETONG, Sabtu (24 julai) – Ketua kaum perlu mengetahui segala program yang dirancang oleh kerajaan agar maklumat terbabit dapat disampaikan dengan lebih jelas terhadap penduduk dalam kawasan masing-masing selepas ini.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Dato Sri Douglass Uggah anak Embas berkata peranan itu amat penting agar penduduk sedia maklum terhadap usaha pembangunan yang sedang dilaksana oleh kerajaan dari masa ke semasa.

“Lagipun sudah menjadi peranan ketua kaum terutama sekali pihak ketua kampung untuk menghubungkan penduduk dengan kerajaan menerusi peranan masing-masing tentang pelbagai program yang bakal atau sedang kita usahakan untuk mereka.

“Justeru saya berharap agar ketua kaum faham terlebih dahulu terhadap program yang bakal kerajaan laksanakan di kawasan masing-masing agar penduduk mudah faham dan memberi kerjasama untuk menjayakan program berkenaan selepas itu,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Betong berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perasmian Program Sejiwa Senada Bahagian Betong 2010 bertempat di Dewan Panglima Rentap, Betong hari ini.

Selain itu kerajaan kata Uggah juga akan memperkenalkan pembayaran subsidi penanaman getah bernilai RM10,000 hingga RM14,000 bagi satu hektar tanah kepada penduduk bermula tahun hadapan.


Ia menurut beliau bertujuan untuk membantu penanam getah dalam negeri ini untuk mempertingkatkan lagi hasil produktiviti masing-masing dan seterusnya mengalakkan lagi aktiviti ekonomi di kawasan mereka dari masa ke semasa.

Justeru Uggah berharap penduduk terus menyokong kerajaan Barisan Nasional (BN) demi menjayakan lagi perlaksanaan program pembangunan di kawasan masing-masing pada masa akan datang.

Majlis itu telah dirasmikan oleh Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang. Hadir sama ialah Senator Dato Sri Empiang Jabu, para menteri muda Kabinet Kerajaan Negeri Sarawak, wakil rakyat BN, pegawai kanan kerajaan dan penduduk dari kawasan Betong.

Tamat.

No comments:

Post a Comment