Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 July, 2010

Kerjasama jayakan projek RES - Rayong


Caption: UNTUK ALBUM...Rayong (tengah) bersama Seman (kiri beliau) ketika merakamkan gambar kenang-kenangan bersama kakitangan sekolah dan tetamu undangan khas pada majlis itu.


LUBOK ANTU, Rabu (30 Jun) – Penyediaan projek kemudahan Bekalan Elektrik Luar Bandar (RES) di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Engkilili amat memerlukan kerjasama daripada semua penduduk di situ mulai sekarang.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa berkata wujud beberapa pihak yang bertindak menghasut penduduk untuk mengagalkan usaha kerajaan bagi melaksanakan projek penyediaan RES di kawasan masing-masing sebelum ini.

“RES dilaksanakan atas tanah milik penduduk. Jadi apabila pihak ini menghasut penduduk untuk tidak membenarkan kerajaan menyediakan kemudahan di sebahagian kawasan tanah mereka maka projek ini akan tergendala.

“Projek RES di Engkilili misalannya adalah hasil usaha saya bersama Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak. Jika penduduk mengagalkan rancangan ini maka usaha saya dan beliau untuk membangunkan hidup penduduk Engkilili akan menjadi sia-sia,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Ngiling Tikai 2010 bertempat di Dewan Sri Kenyalang, Sekolah Kebangsaan (SK) San Semanju, dalam kawasan Lubok Antu hari ini.

Selain itu Rayong juga mahu penduduk di kawasan Engkilili untuk terus menyokong segala projek pembangunan yang disalurkan oleh kerajaan kepada mereka mulai masa hadapan.

“Barisan Nasional (BN) sentiasa mengutamakan pembangunan itu penduduk. Sebab itulah penduduk perlu memberi kerjasama kepada kerajaan untuk menaiktaraf hidup mereka selepas ini.

“Pihak yang menghasut penduduk sememangnya hidup senang apabila pulang ke rumah. Adakah mereka memikirkan kesusahan hidup penduduk yang belum menerima pembangunan kerajaan? Justeru penduduk harus bijak memikirkan perkara tersebut selepas ini,” katanya.

Rayong menerusi majlis terbabit telah mengumumkan peruntukan Projek Kecil Luar Banar (MRP) bernilai RM3,000 kepada Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) SK San Semanju.

Hadir sama ialah ADUN Jemoreng, Abu Seman Jahwie, Guru Besar SK San Semanju, Rosalind Emeline Dundang, Pengerusi PIBG SK San Semanju, Jala anak Patan dan wakil Ahli Parlimen Lubok Antu iaitu Zainie Aji.

Tamat.

No comments:

Post a Comment