Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 July, 2010

Galak anak sertai aktiviti sukan -Harden


Caption: RASMI...Harden sedang memalu gong sambil disaksikan oleh tetamu undangan khas ketika berlangsungnya majlis itu baru-baru ini.

SRI AMAN, Selasa (27 Julai) - Ibubapa berperanan penting dalam mengalakkan anak-anak untuk melibatkan diri dalam aktiviti sukan bagi menaikkan tahap disiplin dan prestasi akademik anak-anak di sekolah selepas ini.

Ini kerana aktiviti sukan menurut Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis dapat menyumbang kepada tahap kecergasan tubuh badan dan otak anak masing-masing sepanjang masa.

“Selain daripada hobi, sukan dianggap sebagai salah satu bidang yang mendatangkan faedah memandangkan aktiviti seumpama itu mampu mempertingkatkan lagi daya kecergasan tubuh badan dan fungsi otak.

“Faktor kecergasan tubuh badan dan kelancaran fungsi otak ini seterusnya mampu memberikan kesan positif dari segi kecemerlangan akademik terutamanya terhadap anak-anak kita yang masih lagi menuntut di bangku sekolah,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian ketika berucap merasmikan Temasya Sukan Darat Antara Rumah 2010 Sekolah Kebangsaan (SK) Nanga Klassen, Sri Aman baru-baru ini.

Selain itu Harden juga menasihatkan semua penduduk untuk lebih proaktif dalam menganjurkan pelbagai aktiviti sukan utama seperti bolasepak, sepak takraw dan badminton selepas ini.

“Dengan berbuat demikian semua pihak secara tidak langsung akan membantu kerajaan dalam mencari bakal atlit yang mampu mengharumkan nama negeri dan negara pada temasya sukan peringkat nasional atau antarabangsa di masa akan datang,” katanya.

Harden menerusi majlis itu telah mengumumkan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar bernilai RM10,000 kepada SK Nanga Klassen.

Hadir sama ialah Pegawai Pelajaran Daerah Sri Aman, Walter Lamat Kiyai, Guru Besar SK Nanga Klassen, Slyverster Embuas anak Dunggat, para ibubapa dan kakitangan sekolah berkenaan.

Tamat.....

No comments:

Post a Comment