Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 July, 2010

100 pakar diguna untuk seimbang pembangunan swk n semenanjung malaysia



Caption: INGIN TAHU...Jabu sedang mendengar penjelasan daripada seorang pegawai kerajaan ketika berkunjung ke kaunter e-peraduan bersempena dengan program Senada Sejiwa hari ini. (pilih mana-mana gambar yang berkenaan)


BETONG, Sabtu (24 Julai) – Kerajaan sedang menggunakan khidmat seramai 50 orang pakar pegawai terkanan dari Sarawak dan 50 orang dari Sabah untuk merancang serta mengenalpasti pembangunan yang akan dilaksana di kedua-dua negeri ini.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang berkata khidmat kesemua pakar ini amat diperlukan oleh kerajaan bagi mewujudkan keseimbangan dari segi pembangunan di antara negeri Sarawak dan Sabah berbanding dengan kawasan Semenanjung Malaysia pada masa akan datang.

“Hasil kajian pembangunan daripada 100 orang pakar ini akan dihantar kepada pihak Kerajaan Pusat untuk tujuan kelulusan dalam Rancangan Malaysia Ke(RMK) 10 dan RMK11 selepas ini.

“Dengan berbuat demikian pihak Kerajaan Negeri akan dapat merapatkan jurang pembangunan negeri Sabah dan Sarawak yang kini amat jauh berbeza dengan Semenanjung Malaysia,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Permodenan Pertanian berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Sejiwa Senada 2010 bertempat di Dewan Panglima Rentap, Betong hari ini.

Selain itu Kerajaan Negeri kata Jabu juga sedang berusaha untuk memastikan setiap keluarga dalam negeri ini memperoleh pendapatan sebanyak RM1,200 sebulan (perkeluarga) dalam tempoh 10 tahun akan datang.

“Pelbagai usaha telah dilakukan oleh kerajaan termasuk mengalakkan penyertaan penduduk dalam projek pertanian komersial, pembukaan Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui (SCORE) dan banyak lagi untuk tujuan terbabit.

“Ia sekaligus membuktikan bahawa hanya kerajaan yang diteraju oleh Barisan Nasional (BN) sahaja yang boleh menaiktaraf hidup penduduk dalam negeri ini dari masa ke semasa,” menurut beliau.

Hadir sama ialah Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Dato Sri Douglas Uggah Embas, Senator Dato Sri Empiang Jabu, para menteri muda Kabinet Kerajaan Negeri Sarawak, wakil rakyat BN, pegawai kanan kerajaan dan penduduk dari kawasan Betong.

Jabu pada majlis itu turut menyempurnakan upacara perasmian tapak pameran agensi kerajaan dan swasta yang terletak di kawasan perkarangan hadapan Dewan Panglima Rentap Betong.

Sebanyak 116 agensi kerajaan dan swasta mengambil bahagian dalam Program Senada Sejiwa Bahagian Betong yang bermula berlangsung dari 23 hingga 25 Julai ini nanti.

Tamat.

No comments:

Post a Comment