Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 June, 2010

Pohon bantuan RIDSDA - Izuwan


Caption: CERAMAH...Pihak RISDA ketika sedang menyampaikan ceramah mengenai projek penanaman semula dan lain-lain bantuan kepada penduduk Sri Aman.


SRI AMAN, Khamis (24 Jun) – Penduduk dari kawasan Sri Aman yang berminat untuk melibatkan diri dalam projek penanaman getah digalak untuk memohon bantuan daripada Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah atau RISDA selepas ini.

Pembantu Pertanian RISDA iaitu Mohd Izuwan bin Yahya berkata antara bantuan yang ditawarkan oleh pihaknya berhubung perkara ini ialah Bantuan Tanam Semula, Bantuan Peningkatan Produktiviti Getah (PPG), Bantuan Projek Prasarana dan Bantuan Aktiviti Ekonomi Tambahan (AET).

“Bantuan Tanam Semula memperuntukan bantuan sejumlah RM10,0000 bagi satu hektar tanah terhadap mana-mana pemohon yang berminat untuk mengusahakan getah di tanah masing-masing.

“Syaratnya ialah tanah pemohon harus mempunyai minimum tanaman getah tidak kurang dari sesuku ekar dan tidak melebihi 100 ekar, memiliki surat hakmilik tanah yang sah dan tanah yang hendak ditanam semula mesti mempunyai pokok getah yang sedang ditoreh,” menurut beliau.

Bantaun bernilai RM10,000 yang sebelum ini dikhaskan oleh pihak RISDA untuk Sabah dan Sarawak kata beliau akan dibayar sebanyak enam peringkat selama empat tahun setengah terhadap pemohon yang berjaya memohon bantuan terbabit.

Sementara itu Bantuan Peningkatan Produktiviti Getah (PPG) pula kata Izuwan memperuntukan bantuan sebanyak RM1,000 bagi satu hektar tanah kepada pemohon yang berjaya menetapi syarat yang ditetapkan oleh RISDA.

“PPG akan mula diagih pada bulan Julai ini. Syarat pemohonan ialah mempunyai kebun getah, tanaman getah yang sedang diperoleh dan kebun getah yang sudah dilawat oleh pihak kita.

“Input bantuan bernilai RM1,000 ini akan datang dalam bentuk baja, racun rumpai, kimia dan pengalak susu untuk mana-mana peserta yang telah diluluskan permohonannya bagi tujuan itu,” katanya.

Bantuan Projek Prasarana pula kata Izuwan lebih memberi fokus terhadap pembinaan jalan pertanian, pembentung, parit serta jambatan dan bantuan ini diberi kepada pemohon dari kawasan getah berkelompok sahaja.

“Manakala Bantuan Aktiviti Ekonomi Tambahan (AET) diberi kepada pemohon yang mempunyai kebun ditanam semula oleh RISDA, mempunyai pendapatan tidak lebih dari RM1,500 sebulan dan mampu menjalankan projek yang dipohon.

“Kadar bantuan bernilai RM10,000 ini terbahagi kepada Bantuan Ternakan (lembu, kambing, ayam, ternakan ikan air tawar), Bantuan Tanaman (pisang, nanas dan lain-lain tanaman jangka pendek) dan Bantuan Industri Kecil (makanan ringan dan kraftangan),” katanya.

Justeru pemohon yang berkelayakan dari kawasan Sri Aman dinasihat agar tidak melepaskan peluang untuk memohon bantuan daripada pihak RISDA pada masa akan datang.

RISDA telah membuka pejabat cawangan baru mereka di Jalan Hospital (bangunan Peach Court) dalam Bandar Sri Aman yang bakal memulakan operasinya bermula 1 Julai kelak demi mempertingkatkan lagi usaha membasmi kemiskinan dalam daerah ini.

Tamat.

2 comments:

  1. Sgh beruntung ryt d sri amam;knpa RISDA TDK dperluaskan K KANOWIT????

    ReplyDelete