Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 June, 2010

Penduduk Sarawak antara pengidap Tibi terbanyak

LUBOK ANTU, Khamis (24 Jun) – Sarawak telah mencatatkan sejumlah 1,978 kes penyakit Tibi bagi tahun 2009 iaitu peningkatan sebanyak 157 kes berbanding 1,821 kes bagi tahun 2008.

Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri Sarawak, Dr Jamilah Hashim berkata demikian ketika berucap merasmikan sambutan Hari Tibi Sedunia Peringkat Negeri Sarawak di Dewan Serbaguna Lubok Antu hari ini.

Dari segi kematian katanya, Sarawak juga mencatatkan kadar kematian yang agak tinggi berhubung penyakit Tibi iaitu dengan 86 buah kes pada tahun 2008 dan 105 buah kes lagi bagi tahun 2009.

“Dengan gambaran status jangkitan penyakit Tibi yang sebegini maka kita tidak boleh leka dengan ancaman penyakit Tibi kerana ia masih berleluasa dikalangan penduduk walaupun sudah lama diketahui umum,” menurut beliau.

Selain itu kelewatan pesakit untuk menerima rawatan penyakit Tibi menurut beliau telah menjadi faktor utama yang menyebabkan kerajaan sukar menangani penyakit terbabit sebelumnya.

Kata Jamilah, faktor kurangnya pendedahan dan kesedaran penduduk terhadap bahaya jangkitan penyakit Tibi mungkin telah menyumbang ke arah kadar kematian yang tinggi dikalangan penduduk Sarawak pada tahun lepas.

“Lagipun mungkin penduduk di kawasan Lubok Antu kurang sedar bahawa penduduk daerah mereka mencatatkan kadar jangkitan penyakit Tibi yang tertinggi di Sarawak pada tahun lepas.

“Justeru saya berharap agar penduduk Lubok Antu bersama-sama mempelajari bahaya ancaman penyakit Tibi bersempena dengan sambutan Hari Tibi Sedunia Peringkat Negeri Sarawak hari ini,” katanya.

Selain itu beliau juga menasihatkan penduduk agar bertindak pantas menerima rawatan sekiranya mereka mengesyaki diri mereka mempunyai gejala-gejala awal penyakit Tibi selepas ini.

“Penyakit Tibi boleh dirawati dengan segera jika mendapat rawatan awal. Oleh itu saya berharap agar penduduk tidak takut atau berasa malu sekiranya mereka mendapati diri masing-masing dijangkiti penyakit Tibi selepas ini,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment