Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 June, 2010

Jaga kebersihan Sri Aman - Shamshuddin


Caption: JAGA KEBERSIHAN...Saptuyah (tengah) sambil disaksikan Shamshuddin (duduk) dan ahli MAKSAK Wanita yang lain ketika menyempurnakan upacara menanam pokok hari ini.

SRI AMAN, Jumaat (25 Jun) – Bandar Sri Aman perlu sentiasa bersih demi mewujudkan imej positif terhadap pengunjung luar yang datang untuk menyaksikan keindahan kawasan perlancongan dalam bandar ini di masa akan datang.

Justeru Residen Bahagian Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji menyeru semua penduduk agar lebih serius untuk menjaga kebersihan kawasan Bandar Sri Aman demi kebaikan bersama selepas ini.

“Bandar Sri Aman kini sudah cukup mashyur dengan penganjuran Pesta Benak yang telah mula menjadi ikon utama bandar ini dikalangan pengunjung luar pada masa sekarang.

“Bagaimanapun ikon ini tidak akan menjadi begitu bermakna jika Bandar Sri Aman sentiasa kotor. Ia akan menimbulkan prasangka negatif dikalangan orang luar yang datang ke bandar ini untuk menyaksikan fenomena Benak di Sungai Batang Lupar, Sri Aman,” menurut beliau.

Shamshuddin berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penanaman Pokok dan Gotong-Royong anjuran Pejabat Residen Sri Aman dengan kerjasama MAKSAK Wanita Sri Aman di Tebingan Sungai Batang Lupar Sri Aman hari ini.

Selain itu beliau juga mahu penduduk untuk menunjukkan tauladan yang baik terhadap lain-lain individu dengan mematuhi peraturan pembuangan sampah ketika berada dalam kawasan bandar ini untuk sepanjang masa.

Dengan berbuat demikian orang ramai kata Shamshuddin secara tidak langsung akan mencontohi sikap golongan terbabit sehingga mewujudkan kebersihan yang lebih nyata dalam bandar ini selepas itu.

Terdahulu seramai 200 orang kakitangan kerajaan dan orang awam dari sekitar bandar Sri Aman mengambil bahagian dalam Kempen Penanaman Pokok dan Gotong-Royong di sekitar kawasan Taman Tebingan Sungai Batang Lupar, Taman Panorama Benak dan Kubu Alice.

Hadir sama ialah Pengerusi MAKSAK Wanita Negeri Sarawak, Datuk Amar Hajah Saptuyah Haji Suib, Pengerusi MAKSAK Sri Aman, Golnar Daud dan Timbalan Residen Sri Aman, Felicia Tan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment