Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 May, 2010

Tingkatkan perpaduan - Nyalau


Caption: RASMI...Nyalau (empat kiri) ketika memukol gong sebagai tanda perasmian itu sambil disaksikan oleh Mujah (tiga kiri) dan ketua kaum yang lain.

LUBOK ANTU, Rabu (26 Mei) - Masyarakat tempatan diseru agar terus mengekalkan semangat perpaduan di antara satu sama lain memandangkan perpaduan amat penting dalam memupuk sikap saling hormat-menghormati agama dan kebudayaan masyarakat berbilang kaum dalam negeri ini.

Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak berkata melalui semangat perpaduan semua ahli masyarakat berbilang kaum dalam negeri ini dapat hidup dengan terus aman dan selamat daripada berlakunya sebarang pertelingkahan kaum seperti mana yang telah berlaku di beberapa buah negara sebelum ini.

“Jika masyarakat berbilang kaum tidak mampu mengekalkan semangat perpaduan yang sedia ada maka perkara yang bakal terjadi ialah pertelingkahan di antara penduduk berlainan kaum dan agama sehingga menyebabkan berlakunya peristiwa pertumpahan darah.

“Maka kita sebagai masyarakat Malaysia yang berbilang kaum perlulah mengekalkan semangat perpaduan dikalangan diri masing-masing dengan kunjung-mengunjungi semasa perayaan utama seperti Hari Raya Aidilfitri, Krismas, Tahun Baru dan Hari Gawai atau pun bersama-sama dengan mereka mengadakan perayaan tersebut,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Perayaan Menyambut Gawai Dayak 2010 Peringkat Daerah Lubok Antu di Dewan Kompleks Sukan Lubok Antu baru-baru ini..

Selain itu katanya, melalui aktiviti kunjung-mengunjungi yang dilakukan bersempena dengan hari perayaan utama di negara ini ia sekaligus dapat memupuk dan mempertingkatkan lagi semangat perpaduan yang lebih utuh di antara semua kaum.

Malah kata Nyalau, semua ahli masyarakat akan lebih memahami dan menghormati agama, kebudayaan serta identiti kaum-kaum masing-masing melalui aktiviti kunjung-mengunjungi semasa berlangsungnya perayaan utama di negara ini.

Justeru, Nyalau berharap agar masyarakat berbilang kaum di negeri ini mampu mengekalkan semangat perpaduan yang sentiasa terjalin di kalangan mereka dengan menghormati identiti kaum, agama dan kebudayaan masing-masing demi menjamin kesejahteraan hidup rakyat di masa yang akan datang.

Hadir sama dalam majlis itu Pegawai Daerah Lubok Antu, Nelson Mujah Girie, para kakitangan kerajaan dan ketua kaum dari sekitar kawasan Lubok Antu.


Tamat.....








No comments:

Post a Comment