Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 May, 2010

Sharonica juara Ratu Etnik Pesta Pantu 2010


Caption: ANGGUN...Johan pertandingan, Sharonica (tengah) sambil diapit oleh Zuriana (kiri) dan Dorothy (kanan) bergambar kenangan sebaik sahaja tamat pertandingan berkenaan.

PANTU, Ahad (30 Mei) – Tahun 2010 adalah merupakan tahun yang amat bermakna bagi Sharonnica anak Diliu, 19, apabila telah beliau dinobatkan sebagai Johan Pertandingan Ratu Etnik Pesta Pantu 2010 di sini malam tadi.

Anak gadis kelahiran Kampung Kesindu, Simunjan itu yang pernah memperoleh kedudukan naib johan bagi Pertandingan Ratu Etnik Pesta Ikan Tapah 2009 adalah merupakan pelajar tahun 2 Universiti Institut Teknologi Mara (UiTM) di Kuantan, Pahang.

Kemenangan ini membolehkan Sharonnica membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM300, selendang juara, piala kejuaraan dan mahkota Ratu Etnik 2010 bagi Pesta Pantu 2010.

Naib johan untuk Pertandingan Ratu Etnik Pesta Pantu 2010 ini pula telah disandang oleh juruhebah Bahagian Melayu, stesen RaSA FM atau Radio Televsiyen Malaysia (RTM) Sri Aman iaitu Zuriana Kedri dari Kampung Hulu, Sri Aman.

Zurianan yang memperagakan fesyen pakaian Orang Ulu ini telah berjaya membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM200 dan piala kedudukan naib juara pada pertandingan berkenaan.

Manakala itu kedudukan tempat ke-3 untuk Pertandingan Ratu Etnik Pesta Pantu 2010 ini pula diperolehi oleh Dorothy Jenny anak Langgung iaitu pelajar tingkatan 6 dari Taman Tiara, Sri Aman.

Beliau memperoleh hadiah berupa wang tunai bernilai RM150 beserta dengan piala pada pertandingan itu. Empat orang lagi peserta yang turut sama berentap dalam pertandingan itu ialah Norlida anak Moli, Nancy Nara Richie, Cinderela anak Baji dan Chrisna anak Ili.

Pertandingan Ratu Etnik yang diadakan bersempena dengan sambutan Pesta Pantu 2010 di Pekan Pantu dalam daerah kecil Pantu itu telah disaksikan oleh 500 orang penduduk dari kawasan berkenaan.

Hadir sama ialah Menteri Kemajuan Tanah, Dato Sri Dr James Jemut Masing, Ahli Parlimen Sri Aman, Masir anak Kujat, ADUN Balai Ringin, Snowdan Lawan, Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, Pegawai Daerah Sri Aman, Bujang Haji Mudin dan Pegawai Tadbir Pejabat Daerah Kecil Pantu, SAO Edward Michael Duk.

Pertandingan Ratu Etnik turut diserikan lagi dengan persembahan nyanyian lagu oleh para artis rakaman Iban tempatan iaitu Maxwell Franklin Saran, James Jacob, Jocy Menti dan Lisa M.

Tamat.

No comments:

Post a Comment