Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 May, 2010

Satu wilayah satu pesta - Masing


Caption: APA KHABAR? Masir sambil diapit oleh Snowdan (kiri sekali), Masir (belakang kiri) dan Shamshuddin (belakang) ketika bersalaman dengan para hadirin pada majlis berkenaan malam kelmarin.

PANTU, Ahad (30 Mei) – Setiap wilayah dalam negeri ini dicadang untuk mempunyai sekurang-kurangnya satu temasya atau pesta demi memacu pembangunan ekonomi di kawasan berkenaan selepas ini.

Menteri Kemajuan Tanah, Dato Sri Dr James Jemut Masing berkata penganjuran pesta di setiap wilayah dalam negeri ini juga secara tidak langsung akan mempromosi kawasan terbabit terhadap pengunjung luar pada masa akan datang.

“Di Mukah misalannya kita mempunyai Pesta Kaul begitu juga dengan penganjuran temasya di Kapit (Pesta Baleh), Sri Aman (Pesta Benak), Serian (Pesta Bidayuh) dan Betong (Pesta Ikan Buntal).

“Jika setiap wilayah mempunyai pesta seumpama ini maka saya yakin bahawa Sarawak akan cepat membangun dengan adanya pengenalan produk pelancongan seumpama itu dalam tempoh 10 hingga 20 tahun akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Pesta Pantu 2010 bertempat di Pentas Kebudayaan, Pekan Pantu yang terletak kira-kira 56 kilometer dari pusat Bandar Sri Aman malam tadi.

Selain itu Masing juga yakin Ikan Tapah akan terus menjadi ikon utama Pekan Pantu walaupun pesta tersebut telah bertukar nama pada tahun ini kepada Pesta Pantu berbanding penganjuran kalinya pertama iaitu Pesta Ikan Tapah pada tahun lepas.

“Sebenarnya produk Ikan Tapah tetap menjadi intipati utama bagi sambutan Pesta Pantu tahun ini memandangkan penganjuran kali pertama dahulu telah menarik ramai kedatangan pengunjung yang mahu menyaksikan Ikan Tapah di sungai ini (Sungai Batang Strap).

“Bagaimanapun penjenamaan semula nama Pesta Ikan Tapah kepada Pesta Pantu akan memperkenalkan lagi kawasan Pekan Pantu terhadap pengunjung luar yang sekaligus mampu merancakkan lagi transformasi pembangunan dalam kawasan ini di masa akan datang,” katanya.

Justeru beliau meminta Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan Lawan dan Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat untuk menganjurkan Pesta Pantu ketika berlangsung musim Ikan Tapah di Sungai Batang Strap dalam bulan April pada setiap tahun selepas ini.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir anak Kujat, ADUN Balai Ringin, Snowdan Lawan, Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, Pegawai Daerah Sri Aman, Bujang Haji Mudin dan Pegawai Tadbir Pejabat Daerah Kecil Pantu, SAO Edward Michael Duk.

Majlis Perasmian Pesta Pantu 2010 malam tadi telah dimeriahkan lagi dengan persembahan nyanyian lagu oleh para artis rakaman Iban tempatan dan Pertandingan Ratu Etnik Pesta Pantu.

Tamat.f


No comments:

Post a Comment