Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 May, 2010

Rumah Terbuka Gawai Sri Aman 3 Jun ini


Caption: UNTUK ALBUM...Harden (tiga kiri), Masir (dua kiri) bersama Desmond (kiri sekali) dan Roselyn (dua kanan) ketika bergambar kenangan bersama pemenang Pekit Kumang malam kelmarin.

SRI AMAN, Isnin (24 Mei) – Penduduk berbilang kaum dalam kawasan Sri Aman dipelawa untuk memeriahkan sambutan Majlis Rumah Terbuka Gawai Dayak 2010 bagi Peringkat Parlimen P.202 Sri Aman dan Dewan Undangan Negeri (DUN) N.27 Simanggang pada 3 Jun ini nanti.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis berkata Majlis Rumah Terbuka Gawai Dayak 2010 ini nanti akan bermula dari jam 11 pagi hingga jam 2 petang di Mini Stadium Sri Aman pada tarikh yang dinyatakan.

“Ini merupakan Ahli Parlimen Sri Aman, Masir anak Kujat dan saya untuk memeriahkan lagi suasana sambutan perayaan Gawai Dayak di kawasan Sri Aman untuk tahun ini pada 3 Jun kelak.

“Justeru orang ramai tanpa mengira etnik, agama dan umur dari sekitar kawasan Sri Aman dijemput hadir bagi memeriahkan suasana sambutan Rumah Terbuka Gawai Dayak di Mini Stadium Sri Aman ini nanti,” katanya.

Harden juga turut menjemput penduduk berbilang kaum dalam bandar Sri Aman untuk memeriahkan suasana sambutan Rumah Terbuka Gawai Dayak di kediaman beliau dalam laluan Jalan Hollis Tini pada 1 Jun kelak.

Sementara itu Masir ketika ditemui berkata Majlis Rumah Terbuka Gawai Dayak 2010 pernah diadakan di kawasan Balai Ringin dan Bukit Begunan ketika sambutan Gawai Dayak bagi tahun sebelumnya.

Ini merupakan usaha pihak beliau untuk menyatu-padukan penduduk berbilang kaum dalam kawasan Parlimen P.202 Sri Aman sebagai sejajar dengan perlaksanaan Gagasan 1Malaysia oleh Perdana Menteri sebelum ini.

“Kita mahu semua penduduk berbilang kaum dalam kawasan Sri Aman terutama sekali Melayu, Cina dan Dayak untuk sama-sama menikmati kemeriahan sambutan perayaan Gawai Dayak di negeri ini.

“Justeru diharap agar semangat Gagasan 1Malaysia mampu diterapkan dalam diri setiap penduduk yang bakal hadir bagi memeriahkan suasana sambutan Rumah Terbuka Gawai Dayak ini nanti,” menurut beliau.

Terdahulu Harden dan Masir telah menghadiri Majlis Makan Malam Gawai Dayak 2010 anjuran Sarakup Indu Dayak Sarawak (SIDS) cawangan Sri Aman di Dewan Suarah Sri Aman malam kelmarin.

Hadir sama ialah Timbalan Residen Sri Aman, Desmond Douglas Jerukan, Penasihat SIDS cawangan Sri Aman, Dora Landong, Pengerusi SIDS cawangan Sri Aman, Roselyn Abunawas, para pegawai kerajaan dan penduduk dalam bandar ini.

Majlis Makan Malam Gawai Dayak 2010 yang bertemakan Besarakup Nuju 1Malaysia ini telah diserikan lagi dengan Pekit Kumang Gawai Dayak SIDS 2010, penyampaian wang insentif pendidikan, persembahan kebudayaan dan persembahan nyanyian karaoke.

Tamat.


No comments:

Post a Comment