Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 May, 2010

Pesta Pantu berpontesi jadi produk pelancongan - Snowdan


Caption: UNTUK ALBUM...Snowdan (tengah) ketika merakamkan gambar kenangan bersama tetamu jemputan khas dan peserta karaoke pada pertandingan itu.

PANTU, Sabtu (29 Mei) – Pesta Pantu 2010 berpotensi untuk dijadikan salah sebuah produk pelancongan terkemuka di negeri ini kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan anak Donald Lawan.


Menurut beliau Pesta Pantu sememangnya boleh diangkat sebagai sebuah produk pelancongan terkemuka memandangkan kawasan Pantu sememangnya kaya dengan sumber ikan Tapah dan lain-lain sumber hidupan marin yang lain.

“Justeru atas sebab ini saya akan berusaha untuk menjadikan Pesta Pantu sebagai sebuah acara pelancongan terkemuka dalam Kalender Pelancongan Sarawak selepas ini,” kata ketika berucap merasmikan acara pertandingan karaoke bersempena dengan Pesta Pantu di Pentas Rakyat dalam Pekan Pantu malam tadi.


Selain itu penganjuran Pesta Pantu 2010 juga secara tidak langsung telah membolehkan kerajaan memberi fokus pembangunan di daerah kecil Pantu dalam jangka masa panjang nanti.


Dengan adanya fokus pembangunan ini, Pekan Pantu menurut beliau tidak lagi akan dianggap sebagai pekan sunyi sebaliknya menjadi sebuah pekan yang menjadi tumpuan orang ramai di masa akan datang.


“Lagipun kerajaan kini sedang membina jambatan merentangi sungai dari kawasan Pangkalan Pantu untuk menghubungkan penduduk luar bandar ke pekan ini disamping projek pembekalan elektrik luar bandar (RES) yang sedang dalam proses pembinaan.


“Saya menjangkakan sambutan Pesta Pantu akan menjadi lebih menarik pada tahun akan datang dengan adanya kemudahan yang sedang dibina oleh kerajaan pada masa sekarang,” katanya.


Beliau juga menambah sambutan Pesta Pantu 2010 telah memberi peluang kepada penduduk di kawasan Pantu untuk menceburi diri dalam bidang penjualan produk kraftangan dan sebagainya.


“Ini secara tidak langsung boleh membantu penduduk untuk belajar cara menjadi seorang usahawan atau peniaga. Jadi saya berharap agar penduduk di sini dapat memanfaatkan pengalaman beniaga yang mereka perolehi menerusi Pesta Pantu 2010,” katanya.


Hadir sama ialah wakil Pegawai Daerah Sri Aman, SAO Rickson Jauu, Pegawai Tadbir Daerah, Pejabat Daerah Kecil Pantu, Edward Michael Duk, para pegawai kerajaan dan ketua kaum di sini.

Terdahulu Bibi Zuriana Kedri telah dinobatkan sebagai johan Pertandingan Karaoke bersempena dengan Pesta Pantu 2010 menerusi persembahan lagu berjudul Idup Berambung Ngau Ai Mata.

Dengan kemenangan ini, Zuriana telah membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM200 dengan piala kemenangan. Tempat ke-2 pula dimenangi oleh Johnny Asmira (RM150 dan piala) manakala kedudukan tempat ke-3 pula dimenangi Bandi Ali (RM100 dan piala).

Seramai 20 peserta telah berentap dalam peringkat akhir Pertandingan Karaoke bersempena dengan Pesta Pantu 2010 yang disaksikan lebih daripada 300 orang penduduk di Pekan Pantu malam tadi.

Tamat.

No comments:

Post a Comment