Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 May, 2010

Penubuhan Betong Culture Group pacu kebudayaan di Betong


Caption: UNTUK ALBUM...Easkandar (duduk dua kanan) bersama (dari kiri sekali) Imran, Faizal dan Ezzakiel ketika bergambar kenangan dengan ahli BCG terbabit.


BETONG, Isnin (BCG) - Seramai 33 orang aktivis seni dari pelbagai bidang kesenian telah telah menyertai penubuhan Betong Culture Group (BCG) bertempat di Dewan Sukan Tan Sri Datuk Amar Stephen Kalong Ningkan baru-baru ini.


Aktivis seni yang menghadiri mesyuarat mengenai penubuhan BCG terbabit terdiri daripada golongan remaja belia, kakitangan kerajaan, ahli persatuan, Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan penduduk kampung dari sekitar Bahagian Betong.


Pegawai Penguasa Pejabat Pembangunan Sosial dan Urbanisasi (PPSU) Bahagian Betong, Easkandar Nazim Haji Mohd Eastern ketika ditemui berkata idea penubuhan BCG ini dihasilkan setelah melalui perbincangan bersama beliau dan Residen Bahagian Betong, Datu Romie Sigan Daniel.


“Penubuhan BCG merupakan satu kita untuk mendekatkan para pengiat seni tempatan bagi mempelajari tentang kesenian serta budaya yang terdapat di negeri Sarawak khasnya di Bahagian Betong.


“Ia merupakan peluang terbaik untuk para seniman yang mahu menempatkan diri dalam bidang kesenian yang tidak terdapat di Bahagian Betong sebelum ini,” katanya sambil menambah bahawa mereka berpeluang untuk menimba ilmu, berkarya serta menonjolkan bakat terpendam masing-masing menerusi BCG ini.


Penubuhan BCG kata Nazim juga secara tidak langsung akan melahirkan melahirkan golongan generasi anak seni yang berpontensi tinggi serta berilmu dalam mengharungi arena kesenian sebaris dengan para pengiat seni dari luar kawasan Betong.


Kumpulan pengamal seni dan budaya menerusi BCG juga katanya boleh mempamerkan bakat mereka dalam program yang telah atau akan dilaksanakan oleh PPSU seperti kebudayaan, teater, nyanyian, permainan muzik tradisional serta moden, puisi dan pelbagai bidang kesenian yang lain.


“Mereka juga berpeluang untuk memilih lebih dari satu kategori bidang kesenian yang mereka minat menerusi program yang telah atau kita laksanakan kelak. Justeru kami berharap agar BCG mampu masyhur sebaris dengan lain-lain kumpulan telah lama mencipta nama di Sarawak selepas ini,” katanya.


Mesyuarat penubuhan BCG yang dipengerusikan oleh Nizam turut dihadiri oleh wakil dari Pejabat Residen Bahagian Betong, Ezakiel Lawat serta Jurutunjuk Tari PPSU Bahagian Betong, Faizal Othman.


Tamat.


No comments:

Post a Comment