Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 May, 2010

Patuhi skim kawalan harga sempena Gawai - PPDNKK Sri Aman


Caption: SEDIA...Para kakitangan PPDNKK, pejabat kesihatan dan Majlis Daerah Sri Aman ketika sedang melakukan persediaan untuk memulakan operasi terbabit di Pasar Tamu Sri Aman hari ini

SRI AMAN, Khamis (27 Mei) – Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PDNKK) cawangan Sri Aman telah melancarkan operasi pemeriksaan Skim Kawalan Harga sempena musim Perayaan Hari Gawai Dayak 2010 di beberapa buah lokasi perniagaan runcit dalam bandar Sri Aman hari ini.

Operasi ini yang dianggotai oleh tujuh orang kakitangan PPDNKK cawangan Sri Aman ini telah diadakan secara bersama dengan empat orang kakitangan Pejabat Kesihatan Bahagian Sri Aman dan seorang kakitangan Majlis Daerah Sri Aman.

Seorang jurucakap PPDNKK cawangan Sri Aman ketika ditemui memberitahu operasi ini bertujuan untuk memastikan peniaga runcit mematuhi perlaksanaan Skim Kawalan Harga sempena musim Perayaan Hari Gawai Dayak 2010 yang berkuatkuasa mulai hari ini (27 Mei) hingga 2 Jun kelak.

“Pihak kementerian mahu semua peniaga runcit untuk mematuhi harga maksimum syiling bagi 12 barangan kawalan yang diperkenalkan menerusi Skim Kawalan Harga sempena musim Perayaan Hari Gawai Dayak 2010.

“Antara harga sekilogram bagi 12 barangan kawalan ini ialah Ayam Hidup (RM6.70), Ayam Standart (RM8), Ayam Super (RM8.80), Ayam Tua Hidup (RM8), Daging Lembu Tempatan (RM28), Daging Kerbau Tempatan (RM23), Daging Kambing Biri-Biri Import Bertulang (RM18), Daging Babi – San Chan (RM18) dan Daging Babi – Daging dan Lemak (RM17),” katanya.

Harga maksimum syiling bagi sebiji Telur Ayam jenis Gred A ialah 34 sen manakala harga maksimum syiling bagi sebiji Telur Ayam Gred B ialah 33 sen dan Telur Ayam Gred C pula ialah 32 sen.

Untuk itu para peniaga runcit di kawasan Sri Aman, Saratok, Betong dan Lubok Antu diingatkan agar tidak menjual barangan terkawal ini melebihi harga maksimum syiling seperti mana yang telah dinyatakan di atas.


Para peniaga boleh dikenakan kompaun sebanyak RM250 hingga RM7,500 jika disabitkan bersalah dibawah Sekyen 5 Akta Kawalan Harga 1946 berhubung skim kawalan harga ini.


“Malahan tindakan juga akan diambil terhadap peniaga yang tidak meletakkan tanda harga berwarna merah jambu (terhadap barangan kawalan), gagal mempamerkan lesen jualan barangan tersebut dan tidak meletakkan tanda harga pada barang kawalan terbabit.


Terdahulu pihak PPDNKK cawangan Sri Aman dengan kerjasama Pejabat Kesihatan Bahagian Sri Aman dan Majlis Daerah Sri Aman telah memulakan operasi pemeriksaan mereka bermula jam 9 pagi hari ini bermula di Pasar Tamu Sri Aman.

Operasi pemeriksaan Skim Kawalan Harga sempena musim Perayaan Hari Gawai Dayak 2010 ini juga turut diadakan di Pasar Bulat dan beberapa buah premis perniagaan runcit dalam bandar ini.

Tamat.


No comments:

Post a Comment