Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 May, 2010

KPSU Go To School


Caption: UNTUK ALBUM...Para peserta bergambar kenangan bersama tetamu undangan khas ketika berlangsungnya majlis penutupan program berkenaan.

SARATOK, Selasa (25 Mei) – Seramai 70 orang peserta mengambil bahagian dalam Program Kecergasan KPSU (Kementerian Pembangunan Sosial dan Urbanisasi) Go To School 2010 yang berlangsung di Dewan Masyarakat Saratok baru-baru ini.


Program yang berlangsung selama tiga hari itu bertujuan untuk memberi pendedahan kepada peserta tentang teori dan praktikal mengenai penggunaan alatan senaman seperti Fitball, Step, Kipas, Kayu, Skipping Road dan Hulahop (Gelang besar).


Malahan para peserta juga diajar mengenai Senam Kenyalang selain diuji tentang cara penggunaan alatan tersebut dengan betul yang dikendalikan oleh Mardini, Salleh Annuar, Bibi dan Juadoq dari Persatuan Pendidikan Jasmani dan Reakreasi Sarawak(PPJRS) Bahagian Kuching.


“Program ini bertujuan untuk mewujudkan pendekatan dikalangan peserta ini iaitu guru- sekolah rendah dan menengah, pelajar dan ahli PIBG terhadap aktiviti kecergasan fizikal yang bervariasi kreatif serta mencabar minda para paserta.


“Ia juga merupakan salah satu usaha kerajaan dalam menggalakkan budaya suka bersenam di kalangan warga sekolah dalam kawasan Bahagian Sri Aman dan Betong,” kata Pegawai Penguasa PPSU Bahagian Betong, Easkandar Nazim bin Haji Mohd Eastern.


Program ini katanya juga merupakan salah satu uasaha untuk memupuk minat suka bersenam disamping cuba mengubah persepsi di kalangan peserta yang menganggap bahawa bersenam adalah merupakan aktiviti yang sukar.


“Bersenam sebenarnya adalah merupakan aktiviti yang menyeronokan dan menyihatkan. Ia membolehkan setiap penduduk untuk mewujudkan daya kecergasan yang baik dalam diri masing-masing menerusi aktiviti bersenam.


“Justeru kami berharap agar Program Kecergasan KPSU Go To School 2010 dapat mengalakkan penyertaan lebih ramai penduduk dalam aktiviti bersenam pada masa akan datang,” katanya.


Program ini adalah merupakan anjuran Kementerian Pembangunan Sosial dan Urbanisasi Negeri Sarawak, Bahagian Sukan dengan kerjasama PPSU Betong, PPSU Sarikei, PPSU Sri Aman, Pejabat Residen Bahagian Betong dan Pejabat Pelajaran Gabungan Bahagian Betong.


Majlis penutupan rasmi telah di sempurnakan oleh wakil Pegawai Daerah Saratok Ranggin sambil disaksikan oleh Ketua Penyelaras Bahagian Sukan KPSU Sarawak, Haji Ibrahim bin Haji Kipli, Pegawai Penguasa PPSU Bahagian Betong, Easkandar Nazim Bin Haji Mohd Eastern dan para tetamu jemputan yang lain.


Tamat.


No comments:

Post a Comment