Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 May, 2010

Ibubapa kunci Institusi Sosial


Caption: PENGHARGAAN...Nasir (kanan) sedang menyampaikan cenderamata kepada Dr Richard (tengah) ketika berlangsungnya majlis berkenaan di SMK Spaoh.

by Saleman Senin


SPAOH, Selasa (25 Mei) – Ibubapa merupakan kunci utama terhadap Institusi Sosial yang bertanggungjawab dalam perkembangan anak-anak dari masa ke semasa demikian menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban, Robert Lawson Chuat.

Ini kerana ibubapa menurut beliau adalah merupakan individu yang paling rapat dengan anak-anak dalam membantu membentuk sifat jati diri yang cemerlang dalam tumbesaran masing-masing selepas itu.

“Ibu bapa juga memainkan peranan yang sangat penting dalam membentuk hala tuju pendidikan anak-anak. Kegagalan mereka berbuat demikian akan menyebabkan anak-anak tercicir dalam pendidikan masing-masing di masa akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian menerusi teks ucapan yang dibacakan oleh Setiausaha kepada Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Dr Richard Rapu semasa merasmikan Penutupan Program Bicara Ilmu bersempena Konvensyen Modal Insan Peringkat Luar bandar Sarawak 2010 di Sekolah Menengah Kebangsaan Spaoh, Betong kelmarin.

Selain itu Lawson juga ibubapa perlu menguasai pelbagai kemahiran yang mampu diperolehi menerusi sesi pembacaan dan program keibubapaan disamping berkongsi pengalaman daripada golongan cerdik-pandai berhubung isu ini.

Justeru beliau berharap agar pihak ibubapa untuk lebih serius ketika memainkan peranan bagi memperkembangkan lagi institusi sosial dalam keluarga masing-masing demi kebaikan anak mereka selepas ini.

Terdahulu Program Bicara Ilmu bersempena Konvensyen Modal Insan Peringkat Luar bandar Sarawak 2010 adalah merupakan anjuran Pejabat Pelajaran Daerah Betong dengan kerjasama Kementerian Kemajuan Luar Bandar / Lembaga Kemajuan Bintulu(BDA) dan Pejabat Residen Betong.

Program yang melibatkan kehadian seramai 768 penduduk ini adalah merupakan kesinambungan daripada Majlis Pelancaran Konvensyen Modal Insan Luar Bandar (KPLB) yang pernah diadakan sebelum ini.

Beberapa aktiviti lain turut diadakan termasuklah Expo Pendidikan dan kerjaya yang melibatkan 36 buah agensi seperti PTPL, Kolej Komuniti, Politeknik, UiTM, UNIMAS, ILP Yayasan Sarawak, Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Pejabat Kesihatan, Lembaga Tabung Haji, Baitulmal serta Pameran Buku.

Hadir sama dalam majlis berkenaan ialah Pegawai Tadbir Sarawak Daerah Spaoh, Richard Ngabong, Pegawai Lembaga Kemajuan Bintulu, Awang Ali bin Pengiran Amin, dan Pengetua SMK Spaoh, Haji Ismail bin Haji Jaya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment