Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 May, 2010

Chop Thai Chiang derma piala kepada Sebangki Panjai


Caption: SELAMAT GAWAI DAYAK…Yong (tengah) ketika menyerahkan sumbangan bentuk Piala kepada Edwin (kanan) sambil disaksikan oleh Thomas (kiri) di pejabat Chop Thai Chiang hari ini.

SRI AMAN, Ahad (30 Mei ) - Syarikat penjualan peralatan binaan rumah, gas dan cat iaitu Chop Thai Chiang tampil memberi sumbangan berupa piala ke penduduk Rumah Jubang, Sebangki Panjai Lubok Antu untuk meriahkan lagi sambutan Hari Gawai Dayak 2010 ini.

Syarikat yang berpengkalan di Lot 1447 Jalan Pasir Panas ini menyumbangkan sebanyak sepuluh buah piala sebagai hadiah kepada pemenang yang menyertai pertandingan Kumang dan Keling Sbangki Panjai bersempena dengan sambutan Gawai Dayak 2010 pada tengah malam 31 Mei ini.

Dalam majlis ringkas itu pemilik syarikat Tay Choon Yong atau lebih dikenali sebagai ‘Ayong’ menyerahkan tajaan Piala kepada Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Sbangki Panjai, Edwin Raoh sambil disaksikan Pengerusi Penganjur Pertandingan Kumang / Keling Encik Thomas Sumbang Jilom.

Menurut Thomas, pertandingan Keling dan Kumang ini khas untuk anak –anak penduduk rumah panjang Sbangki Panjai yang berusia 12 tahun ke bawah bagi kategori lelaki dan perempuan.

Katanya pertandingan ini akan diadakan pada malam 31 Mei ini sebelum upacara minum air ‘Pengayu’ dilakukan bersama –sama dengan penduduk Rumah Jubang di ruai Tuai Rumah itu sendiri.

Selain itu pihaknya kata Thomas juga telah membawa peralatan karoeke dari kawasan Sri Aman yang dimiliki oleh Lan bagi meriahkan lagi suasana Hari Gawai tahun ini.

“Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak dan Ahli Dewan Undangan Negeri Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa dijangka akan berkunjung ke ke Sbangki Panjai pada 1 Jun ini untuk memeriahkan suasana sambutan Gawai di situ,” menurut beliau.

Tamat.



No comments:

Post a Comment