Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 April, 2010

Tengok Benak - Sambutan Hari pekerja amat bermakna


Caption: UNIK...Fenomena Benak dengan ketinggian 6.2 meter kelihatan sedang menyusuri Sungai Batang Lupar Sri Aman ketika berlangsungnya Hari Pekerja kelmarin.

SRI AMAN, Ahad (2 Mei) – Sambutan Hari Pekerja pada 1 Mei lalu secara tidak langsung telah memberi peluang kepada orang ramai untuk sama-sama meriahkan sambutan hari ke-4 Pesta Benak Sri Aman 2010 di sini kelmarin.

Lebih bermakna lagi ialah apabila orang ramai terutamanya para pekerja swasta berpeluang membawa saudara-mara dan sahabat handai masing-masing untuk menyaksikan fenomena Benak yang menyusuri Sungai Batang Lupar Sri Aman lewat petang kelmarin.

Rata-rata golongan terbabit termasuk ribuan para pengunjung yang lain mula membanjiri kawasan Tebingan Sungai Batang Lupar Sri Aman bermula dari kawasan kuil hinggalah ke Kubu Alice Sri Aman seawal jam 5 petang untuk menyaksikan benak di situ.

Penantian mereka berakhir satu jam kemudian apabila fenomena Benak tiba di kawasan Dermaga Sungai Batang Lupar berkenaan pada jam 6.04 petang dengan ketinggiannya mencecah paras ketinggian 6.2 meter dari aras Laut China Selatan.

Walaupun ketinggian Benak menurun berbanding 6.3 meter pada hari Jumaat lalu kedatangan fenomena terbabit di Sungai Batang Lupar dilihat mengamit hati ribuan orang pengunjung yang tidak melepaskan peluang untuk merakamkan video dan gambar fenomena Benak terbabit.

Fenomena Benak bagaimanapun hanya menyusuri di hadapan mata ribuan orang pengunjung selama lima minit di Taman Tebingan Sungai Batang Lupar ini sebelum kesemua mereka bersurai selepas itu.

Terdahulu sambutan hari ke-4 Pesta Benak Sri Aman 2010 diserikan dengan Pertandingan Memancing, Sukaneka Air, Sukan Rakyat, Pameran Motor Berkuasa Tinggi, Sayembara Deklamasi Puisi Benak Meniti 1Malaysia, Regatta dan Konsert Astro Live.

Sambutan Pesta Benak Sri Aman 2010 telah dirasmikan oleh Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud pada 28 April lalu yang seterusnya merasmikan pelancaran Buku Sri Aman Mansang Maju.

Tamat.

No comments:

Post a Comment