Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 April, 2010

Sri Aman banyak wira - Shamshuddin


Caption: INGIN TAHU...Awang (kiri) ketika bercakap kepada pihak media sambil disaksikan oleh Shamshuddin (kanan) pada majlis itu hari ini.

SRI AMAN, Isnin (3 Mei) – Nama Sri Aman sebenarnya cukup gah dengan kelahiran beberapa tokoh perang yang pernah berjuang menentang komunis di negara ini pada sebelum atau selepas Persekutuan Malaysia ditubuhkan dahulu.

Residen Bahagian Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji berkata nama seperti Awang anak Raweng dari Nanga Skrang dan Temenggung Kanang anak Langkau yang kini menetap di Putat adalah merupakan antara beberapa orang tokoh perang yang pernah berjuang menentang komunis dalam negara ini pada suatu masa dahulu.

“Keberanian mereka menentang komunis bukan sahaja mendapat pengiktirafan daripada kerajaan Malaysia bahkan ada juga anak jati Sri Aman kita yang mendapat pengiktirafan daripada kerajaan British.

“Ia terbukti apabila Awang Raweng hanya merupakan satu-satunya rakyat Malaysia yang menerima anugerah pingat George Cross daripada kerajaan British ketika perang menentang gerila komunis di Kluang, Johor pada tahun 1951 dahulu,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berlangsungnya sidang media bersempena dengan Majlis Penyerahan Insentif Kepada Bekas Petugas Keselamatan Semasa Zaman Pemerintahan British iaitu Awang anak Raweng yang berlangsung di Bilik Mesyuarat, Pejabat Residen Sri Aman hari ini.

Demi mengenang jasa dan pengorbanan tokoh terbabit kata Shamshuddin maka sudah tibanya untuk semua penduduk Sri Aman mempelajari dan mengetahui kisah perjuangan mereka ketika menentang pihak komunis dengan penuh berani pada masa dahulu.

Golongon generasi muda misalnya menurut beliau harus diterapkan dengan semangat nasionalisme yang tinggi menerusi kisah perjuangan tokoh-tokoh perang supaya ia terus kekal menjadi ingatan dan kebanggaan masing-masing di masa akan datang.

“Usaha perjuangan menentang komunis bukannya mudah sebelum atau selepas Malaysia baru dibentuk pada masa dahulu. Perjuangan mereka ini harus dihargai oleh semua pihak terutama sekali golongan generasi muda selepas ini,” katanya.

Hadir sama ialah Pengarah Jabatan Hal Ehwal Kebajikan Veteran Keselamatan Sarawak, Mejar Monday Juhit, Timbalan Residen Sri Aman, Felicia Tan, Temenggung Kanang anak Langkau, Pengerusi Persatuan Bekas Tentera Malaysia Sri Aman, Nalang Selingau, PWI (Bersara) Beliang Bali dan para penerima elaun yang lain.

Pingat George Cross merupakan satu-satunya anugerah pingat tertinggi oleh kerajaan British terhadap orang awam yang pernah menyumbang bakti terhadap bekas kerajaan kolonial berkenaan terutama sekali ketika perang manakala pingat Victoria Cross pula merupakan anugerah pingat tertinggi terhadap individu tentera British yang berjuang untuk negara berkenaan ketika perang.

Awang Raweng berkhidmat sebagai Penjejak Hutan (Jungle Tracker) ketika berkhidmat dengan Angkatan Diraja Tentera British pada tahun 1951 di Kluang, Johor. Beliau menerima anugerah pingat George Cross memandangkan beliau adalah orang awam.

Tamat.

No comments:

Post a Comment