Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 March, 2010

Petani digalak amal konsep pertanian itu perniagaan - Nyarok


Caption: PENGHARGAAN...Tr Pawi (kiri) berjabat tangan dengan Nyarok (kanan) sebaik sahaja menyampaikan cenderahati berupa ‘Baju Burung’ pada majlis itu kelmarin.


ENGKILILI, Sabtu (27 Mac) – Golongan petani dari kawasan luar bandar digalak untuk mengamalkan konsep ‘pertanian adalah perniagaan’ untuk meningkatkan taraf hidup masing-masing selepas ini.

Menteri Muda Permodenan Pertanian (Pertubuhan Peladang dan Koperasi), Datuk Peter Nyarok Entrie berkata amalan konsep ini amat penting untuk menukar minda golongan petani yang hanya gemar mengamalkan aktiviti pertanian sara diri.

“Malahan konsep ‘pertanian adalah perniagaan’ juga bertujuan untuk menyedarkan golongan pemilik Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) supaya memanfaatkan tanah yang tidak diusahakan oleh mereka sebelum ini bagi tujuan pertanian secara komersial.

“Jika golongan petani luar bandar dapat mengamalkan konsep ini nescaya mereka mampu menikmati pendapatan yang lebih tinggi iaitu RM700 hingga RM2,000 sebulan ketika negara berada dalam era abad ke-21 pada masa sekarang,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Program Berandau / Forum Penanaman Getah anjuran Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Negeri Sarawak di Rumah Pawi anak Lamoh, Danau dalam daerah kecil Engkililili kelmarin.

Selain itu Nyarok juga tidak mahu pemilik tanah NCR berasa gusar sekiranya mahu menyertai projek pertanian komersial yang ditawarkan oleh kerajaan kepada mereka dengan kerjasama pemaju yang sah selepas ini.

“Ia cukup mudah kerana kerajaan dan pemaju akan menyediakan peruntukan kewangan manakala pemilik tanah NCR pula hanya menyediakan tanah bagi mejayakan projek pertanian komersial di tanah masing-masing.

“Apabila projek terbabit membuahkan hasil maka pemilik tanah NCR itu sendiri akan menikmati faedah pelaburan menerusi penyertaan terhadap projek pembangunan tanah yang telah mereka setujui sebelum itu,” katanya.

Justeru beliau berharap agar pihak tertentu tidak menjadikan hal penggunaan tanah penduduk untuk tujuan pertanian komersial menjadi satu isu bagi tujuan politik di masa akan datang.

Hadir sama ialah Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden Hollis, Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak, ADUN Batang Ai, Malcom Mussen Lamoh, ADUN Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa, Setiausaha Tetap Kementerian Kemajuan Tanah, Datu Jaul Sameon dan pemangku Pengurus Besar PPK Sarawak, Peter Umak.

Tamat

No comments:

Post a Comment