Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 March, 2010

Penduduk Kampung Serabang Betong bakal terima masjid baru


Caption: IKHLAS...Wahbi (kiri) menyampaikan replika cek kepada Hajemi (kanan) sambil disaksikan oleh Ustaz Hassanudin AJK Pengurusan Pembinaan Masjid Baru Kampung Serabang yang lain.


BETONG, Ahad (28 Mac) – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Saribas, Dr Haji Wahbi Junaidi telah menyumbang sebanyak RM20,000 bagi membantu membina sebuah masjid baru untuk penduduk Kampung Serabang, Betong pada tahun ini.

Beliau telah menghulurkan sumbangan bernilai RM20,000 berkenaan menerusi Majlis Penyampaian Cek kepada Tabung Pengurusan Pembinaan Masjid Baru Kampung Serabang bertempat di Masjid Darul Naim, Kampung Serabang, Betong baru-baru ini.

Masjid baru berkonkrit yang bakal dibina itu nanti dijangka menelan kos pembinaan sebanyak RM500,000 dan akan dibuka tendernya pada bulan April tahun ini.

Terdahulu Wahbi menerusi ucapan ringkasnya pada majlis berkenaan berharap agar penduduk Kampung Serabang dapat menganjurkan lebih banyak aktiviti keagamaan di masjid baru itu kelak.

Beliau mahu masjid baru itu nanti berfungsi untuk menjadi pusat aktiviti keagamaan yang aktif di Kampung Serabang dan bukan hanya sekadar menjadi tempat untuk menunaikan ibadat sembahnyang.

“Ia merupakan salah satu langkah untuk menegak dan menyebarkan syiah Islam di kalangan penduduk dalam kawasan ini khususnya di Kampung Serabang Betong.

“Selain menjadi bukti keprihatinan kerajaan dalam membangunkan hidup penduduk sumbangan ini juga sekaligus menunjukkan komitmen kerajaan untuk menjadikan agama sebagai elemen keamanan di negeri ini,” katanya.

Beliau juga mahu Ahli Jawatankuasa (AJK) masjid baru itu kelak untuk berperanan sebagai penggerak utama dalam apa jua aktiviti yang menjurus kepada peningkatan akidah dan akhlak khususnya kepada golongan generasi muda.

Hadir sama dalam majlis itu Pengerusi AJK Pengurusan Pembinaan Masjid Baru Kampung Serabang iaitu Mohd Hajemi bin Haji Omar, Ustaz Hassanudin bin Bujang dari Jabatan Agama Islam Betong dan Imam Masjid Darul Naim, Haji Jamil bin Karim.

Tamat.

No comments:

Post a Comment