Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 March, 2010

Manfaatkan segala kemudahan pendidikan


Caption: TERIMA KASIH...Lawson (kanan) ketika menerima cenderamata daripada Jubin (kiri) pada majlis berkenaan.

DEBAK, Isnin (30 Mac) – Penduduk di kawasan Betong harus memanfaatkan kemudahan pendidikan yang terdapat di Bandar Betong demi masa depan hidup masing-masing selepas ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban, Robert Lawson Chuat berkata Betong kini boleh dikatakan sebagai salah sebuah hub pendidikan dalam kawasan wilayah tengah Sarawak yang seharusnya dimanfaat sebaik mungkin oleh penduduk tempatan di sini mulai sekarang.

“Kini anda dapat menyaksikan bahawa Betong mempunyai banyak sekolah termasuk Maktab Rendah Sains Mara yang dibina oleh kerajaan menerusi usaha gigih para wakil rakyatnya iaitu Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang dan Dato Sri Douglas Uggah Embas.

“Lagipun kerajaan juga sedang dalam perancangan untuk membina sebuah politeknik di Betong selepas ini. Justeru jika kemudahan pendidikan ini tidak dimanfaatkan sepenuhnya maka ia memberi kerugian terhadap penduduk itu sendiri,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Merarau 2010 anjuran Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan (JKKK) dan Biro Wanita Babu Tengah dalam kawasan daerah kecil Debak, Betong kelmarin.

Selain itu Lawson juga mahu penduduk Betong menilai sedalam-dalamnya sumbangan yang diberikan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam membangunkan hidup mereka selama ini.

“Projek Agropolitan Bukit Sadok di Betong juga bakal mengubah hidup penduduk dari segi ekonomi selepas ini menerusi perlaksanaan pelbagai projek pertanian di situ pada masa akan datang.

“Justeru penduduk haruslah menyokong penuh BN untuk merasai nikmati kemajuan yang berterusan dari kerajaan selepas ini,” kata beliau yang seterusnya mengumumkan peruntukan RM5,000 kepada JKKK rumah panjang berkenaan.

Hadir sama ialah Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Dato Sri Douglas Uggah Embas, Pegawai Daerah Betong, Friday Belik, Penolong Pengarah Jabatan Pertanian Bahagian Betong, Wilson Entebang, Setiausaha Politik kepada Uggah iaitu Dr Richard Rapu, Tuai Rumah Babu Tengah, Jawat Danggat, Pengerusi JKKK Babu Tengah, Jubin Alap, para pegawai kerajaan dan ketua kaum dari kawasan Betong.

Tamat.





No comments:

Post a Comment