Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 March, 2010

Lagi kes banjir di Taman Tiara, Sri Aman




Caption:

1. BERISIKO...Seorang remaja sedang menunggang motorsikalnya ketika meredah banjir yang berlaku di Taman Tiara sebelum ini.

2. MALANG...Air kelihatan memasuki ruang parkir kediaman penghuni Taman Tiara ketika berlakunya kejadian banjir di situ pada hari Isnin lepas.

SRI AMAN, Rabu (24 Mac) – Setelah masalah mengenai banjir diutarakan oleh penduduk kawasan Jalan Batang Lupar terhadap media kelmarin, beberapa orang penghuni dari kawasan Taman Tiara pula tampil hari ini untuk mengutarakan masalah banjir yang melanda kawasan penempatan mereka sebelum ini.

Terbaru cuaca hujan lebat yang melanda kawasan Taman Tiara pada hari Ahad dan Isnin lalu telah menyebabkan air banjir naik setinggi satu kaki setengah untuk tempoh beberapa jam.

Seorang penghuni yang hanya dikenali sebagai Lusia, 50, memberitahu bahawa masalah banjir sering melanda kawasan penempatan penduduk di Taman Tiara acapkali berlaku hujan lebat untuk tempoh dua jam atau lebih di kawasan mereka sebelum ini.

“Air banjir memasuki kawasan dapur dan ruang hadapan rumah saya ketika hujan turun dengan lebat bermula dari jam 4 petang hingga 6 petang di kawasan Taman Tiara pada hari Ahad dan Isnin lalu.

“Masalah ini amat merungsingkan kerana ia kerapkali berlaku ketika hujan turun dengan lebat sehingga memaksa penghuni Taman Tiara termasuk saya untuk melakukan kerja pembersihan rumah selepas air bah surut,” katanya.

Seorang lagi penghuni iaitu Nursyuhada Abdullah, 28, mendakwa masalah peparitan di kawasan Taman Tiara telah menyumbang kepada berlakunya masalah banjir di kawasan penempatan berkenaan selama ini.

Beliau mendakwa tanah telah mendap di dasar parit berkenaan sehingga menyebabkan paras dalam parti tersebut menjadi kecil dan tidak mampu menampung jumlah takungan air ketika hujan lebat turun.

“Saya yakin masalah banjir di Taman Tiara dapat dikurangkan sekiranya tanah mendap di dalam parit berkenaan dapat digali keluar selepas ini.

“Justeru saya berharap agar pihak berkuasa tempatan dapat mengambil tindakan secepat mungkin untuk menyelesaikan masalah tersebut dengan mengali keluar tanah yang terdapat di dalam parit terbabit selepas ini,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment