Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

31 March, 2010

Jabu label forumer internet sayap kiri politik sebagai Hantu Net

ENGKILILI, Rabu (31 Mac) – Individu atau kumpulan yang sering menghentam kerajaan menerusi laman web atau blog harus dilabelkan sebagai ‘Hantu Net’ selepas ini demikian menurut Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Alfred Jabu anak Numpang.

Ini kerana golongan terbabit katanya telah menyalahgunakan blog atau laman web untuk mempengaruhi minda pengguna internet yang lain bagi membenci kerajaan yang sedia pada masa sekarang.

“Golongan terbabit tidak berhenti mengulangi fitnah mereka untuk memburukkan kerajaan Barisan Nasional (BN) dikalangan pengguna internet yang lain menerusi blog dan lain-lain laman web di internet selama ini.

“Inilah pihak yang boleh saya labelkan sebagai ‘Hantu Net’. Tindakan menghentam kerajaan menerusi internet tidak akan mendatangkan simpati rakyat kepada golongan terbabit sebaliknya akan dianggap mendatangkan idea tidak bernas oleh orang lain selepas ini,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Permodenan Pertanian berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Istiadat Perlantikan Pengerusi, Timbalan Pengerusi dan Ahli-Ahli Majlis, Majlis Daerah Lubok Antu (MDLA) bagi Tahun 2010 – 2011 di Dewan Masyarakat Engkilili, Sri Aman hari ini.

Golongan terbabit kata Jabu pula haruslah mengutarakan idea serta kritikan yang membina kepada kerajaan menerusi blog atau lain-lain laman web yang terdapat di internet.

“Jika internet digunakan secara baik maka hasilnya akan menjadi lebih baik juga. Jadi daripada menghentam kerajaan atau ahli politik menerusi internet adalah lebih baik sekiranya mereka mengutarakan idea yang cukup bernas bagi membangunkan negeri ini.

“Jangan menghina atau menabur fitnah tanpa usul periksa di internet. Tindakan sebegini tidak akan mendatangkan hasil dan keuntungan kepada diri golongan itu sendiri,” menurut beliau.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak, ADUN Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa, Setiausaha Tetap Kementerian Alam Sekitar dan Kesihatan Awam, Dr Penguang Panggil, Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, Pengerusi MDLA, Nelson Mujah Girie, Setiausaha MDLA, Jaimie Lolita James dan Walikota Sri Aman, Piau Inggot.

Seramai 26 orang ahli majlis, MDLA mengangkat sumpah pada majlis itu. Empat dari 26 orang majlis berkenaan adalah muka baru bagi mengantikan empat orang ahli majlis yang telah bersara.

Tamat.

No comments:

Post a Comment