Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 March, 2010

Budayakan penyebaran Quran - Simoi



Caption:

1.SERIUS...Simoi (tengah) ketika sedang menyaksikan Majlis Tilawah Al-Quran dan Pertandingan Nasyid yang berlangsung malam tadi.

2.FOKUS...Seorang peserta Qari ketika sedang bertanding dalam Majlis Tilawah Al-Quran malam tadi.

SRI AMAN, Khamis (25 mac) - Usaha untuk menghargai ajaran yang terkandung dalam kitab Al-Quran perlu dijadikan sebagai sebuah budaya yang berterusan dikalangan masyarakat Islam dalam bandar Sri Aman selepas ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi binti Haji Peri berkata budaya ini amat penting demi memastikan ajaran suci yang terkandung dalam kitab Al-Quran terus disemai dan terpelihara dikalangan umat Islam dari masa ke semasa.

“Disamping itu kewujudan budaya terbabit juga amat penting untuk mengelakkan umat Islam khususnya para belia dari terjebak dalam kegiatan tidak moral yang boleh mengoncang akidah masing-masing terhadap agama.

“Malahan dengan adanya budaya berterusan seperti itu masyarakat Islam khusus sekali di kawasan Sri Aman akan menghafal dan melafazkan ayat Al-Quran dengan lebih baik selepas ini,” katanya.

Simoi berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Tilawah Al-Quran dan Pertandingan Nasyid Peringkat Bahagian Sri Aman 1431H / 2010M bertempat di Masjid Darul Syakirin, Kampung Muhibbah Sri Aman malam tadi.

Selain itu masyarakat Islam menurut beliau juga harus memperkuatkan mental dan kekuatan fizikal masing-masing dengan menguasai segala ilmu pengetahuan yang sedia ada pada masa sekarang.

“Dengan berbuat demikian mereka (masyarakat Islam) akan lebih dihormati oleh lain-lain komuniti dan tidak akan dipandang selangkah ke belakang selepas ini,” katanya.

Hadir sama pada majlis itu ialah Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, Timbalan Pegawai Pelajaran Sri Aman, Abdul Rahman Muhiyuddin, para pegawai kerajaan dan para ketua kaum di sini.

Terdahulu Mas Azizul Suhaili telah dinobatkan sebagai pemenang Kategori Qari Tilawah Al-Quran manakala Norazah Razanah Abdullah pula diumumkan sebagai pemenang untuk kategori Qariah.

Manakala itu kumpulan Insyirah dari Kampung Hulu pula dinobatkan sebagai johan Pertandingan Nasyid yang berlangsung malam tadi. Seramai 12 orang peserta Qari dan Qariah mengambil bahagian dalam Tilawah Al-Quran manakala lima buah kumpulan lagi berentap dalam pertandingan nasyid.

Tamat.

No comments:

Post a Comment