Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 February, 2010

Tradisi 'ngabang' erat perpaduan kaum - Uggah


Caption: UCAP SELAMAT...Uggah (tengah) dan Lawson (dua kanan) ketika bersama tetamu undangan yang lain pada ucap selamat sempena sambutan Tahun Baru Cina di sini malam tadi.


news source: http://sarawakupdate.com


SPAOH, Jumaat (19 Feb) – Tradisi kunjung-mengunjung ketika perayaan membolehkan semua kaum saling memahami adat resam dan kebudayaan masing-masing demikian menurut Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia, Dato Sri Douglas Uggah Embas.


Sambil menekankan tradisi terbabit harus dikekalkan, budaya seumpama ini kata beliau secara tidak langsung akan menambahkan lagi semangat perlaksanaan 1Malaysia dikalangan penduduk berbilang kaum dari masa ke semasa.


“Keunikan kaum di Malaysia ialah mereka dapat bersama-sama meraikan pelbagai perayaan utama yang berlangsung dalam negara ini pada setiap tahun seperti perayaan Tahun Baru Cina, Krismas, Gawai dan Hari Raya.


“Ini membuktikan bahawa kita semua saling faham memahami antara satu sama lain disamping merasai suasana setiap perayaan yang dirai oleh pelbagai kaum dalam negara ini,” katanya.


Uggah yang juga Ahli Parlimen Betong berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Makan Malam sempena perayaan ulang tahun Ke-50 Persatuan Tiong Hua dan Tahun Baru Cina 2010 bertempat di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Chung Hua Spaoh, Betong malam tadi.


Selain itu Uggah juga mahu perpaduan kaum terus disemai memandangkan ia dapat menjamin kesejahteraan negeri dan negara sambil membuktikan bahawa 1Malaysia adalah untuk semua kaum.


Uggah pada majlis itu merakamkan penghargaan kepada kaum Cina yang turut serta memberi sokongan padu kepada Barisan Nasional (BN) dalam setiap pilihan raya dan seterusnya berharap agar sokongan tersebut dapat diteruskan demi untuk kesinambungan pembangunan yang berterusan.


Beliau juga turut mengumumkan peruntukan bantuan sejumlah 75 buah unit tangki air dengan kapisiti muatan 400 gelen kepada masyarakat Cina bagi menangani krisis gangguan bekalan air bersih di Spaoh semenjak kebelakangan ini.


Terdahulu, Uggah dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban, Lawson Chuat telah menyampaikan insentif kepada pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) 2009, angpau Tahun Baru Cina dan penyampaian cenderahati kepada mantan pengerusi Persatuan Tiong Hua serta pelbagai cenderahati lain dalam majlis tersebut.


Uggah juga turut menyumbang peruntukan berjumlah RM5,000 kepada Persatuan Tiong Hua Spaoh manakala Lawson pula menyumbang peruntukan untuk Persatuan Tiong Hua dan Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) kepada beberapa sekolah di kawasan Spaoh yang masing-masingnya berjumlah RM5,000.


Untuk Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Chung Hua, Uggah dan Lawson telah meluluskan peruntukan berjumlah RM20,000 untuk makmal komputer (pembelian peralatan dan baikpulih) disamping menyumbang lima buah kompter baru untuk kegunaan pelajar sekolah tersebut.


Hadir sama dalam majlis itu ialah Pegawai Daerah Betong, Friday Belik, Kapitan Goh Leng Thong, Setiausaha Politik Kepada Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia, Dr Richard Rapu, para ketua jabatan kerajaan serta ketua kaum yang lain.
Tamat....


No comments:

Post a Comment