Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

23 February, 2010

Promosikan budaya menerusi persatuan - Harden


Caption: SELAMAT TAHUN BARU...Harden (enam kiri), Dr. Ngu (lima kiri), Sii Toh Peng (empat kiri), Lee Siang Hua (kiri), Robin (dua kanan) dan Wong (empat kanan) serta yang lain memotong kek ketika berlangsungnya majlis berkenaan.


SRI AMAN, Selasa (23 Feb) – Persatuan atau kelab berperanan penting dalam mempromosi kebudayaan dan adat resam kaum terhadap seluruh penduduk berbilang kaum dalam negeri ini.


Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis berkata ini kerana persatuan mempunyai akses yang lebih menyeluruh terhadap penduduk di kawasan masing-masing selama ini.


“Persatuan Cina, Iban atau Melayu sebenarnya boleh memperluaskan lagi usaha untuk memperkenalkan budaya serta adat resam kaum masing-masing dengan mengadakan pelbagai aktiviti selepas ini.


“Dengan adanya usaha sebegini, saya yakin bahawa budaya dan adat resam kaum dapat diketengahkan terhadap lain-lain kaum dengan harapan agar kita semua dapat mempelajari budaya terbabit di masa akan datang,” katanya.


Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Makan Tahun Baru Cina 2010 anjuran Kelab Hok Lin Sri Aman di sini malam kelmarin.


Selain itu katanya aktiviti kebudayaan yang dimainkan secara aktif oleh persatuan secara tidak langsung dapat memelihara budaya dan adat resam kaum itu sendiri dikalangan generasi muda selepas ini.


“Paling penting ialah semua persatuan menarik kemasukan ahli baru yang terdiri daripada kalangan anak-anak muda agar warisan ini akan dapat diperturunkan kepada generasi baru yang akan datang.


“Dengan berbuat demikian budaya dan adat resam nenek moyang kita akan pupus lebih-lebih lagi apabila kepesatan teknologi dunia kian mengambilalih cara hidup penduduk pada waktu sekarang,” katanya.


Hadir sama ialah Pemanca Sii Toh Peng, Pengerusi Persatuan Foochow Simanggang, Datuk Dr. Ngu Piew Seng, Kapitan Wong Kah Ling, Penghulu Lee Siang Hua, Kaunselor Robin Hii serta para ahli kelab yang lain.


Pada pada itu, majlis makan malam berkenaan turut dimeriahkan dengan acara memotong kek Tahun Baru Cina dan penyampaian angpau kepada golongan warga emas.


Tamat....

No comments:

Post a Comment