Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 February, 2010

Pesta Cap Goh Mei berlabuh tirai malam ini! (21 Feb)


Caption: TUMPUAN...Banner acara Malam Kebudayaan dan Kesenian 1 Malaysia yang bakal menggegarkan bandar Sri Aman pada 21 Februari ini.


SRI AMAN, Sabtu (20 Feb) - Pesta Cap Goh Mei Bahagian Sri Aman 2010 yang julung kali dianjurkan secara besar-besaran bersama dengan Pejabat Residen Bahagian Sri Aman dan Simanggang Soon Heng Society akan berlabuh tirainya pada 21 Februari (Ahad) ini.


Jawatankuasa Pengelola merangkap Setiausaha Simanggang Soon Heng Society, Goh Kaw Sze menerusi kenyataan media hari ini memberitahu acara pembukaan dimulakan secara berwarna-warni bermula jam 7 pagi pada 21 Februari ini dengan acara Senam Seni 1 Malaysia.


Acara yang dikendalikan oleh Kelab Rekreasi Anggota Kerajaan (MAKSAK) Bahagian Sri Aman, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Sarawak serta Simanggang Soon Heng Society bertempat di Tebingan Sungai Batang Lupar Sri Aman ini nanti bakal dimeriahkan dengan kehadiran sekitar 500 orang penduduk dari sekitar Sri Aman.


Dalam pada itu kata Goh lagi, Menteri Muda Pertanian (Penyelidikan dan Penyelarasan) dan Menteri Muda Pelancongan dan Warisan, Mong Dagang juga dijangka akan turut hadir memeriahkan suasana program ini nanti.


Bukan setakat itu sahaja, penduduk setempat yang menyertai senaman ini nanti turut dimeriahkan dengan persembahan oleh Kumpulan line dance kanak-kanak Kawaii Boys and New Girls.


Selain itu, cabutan bertuah juga turut disediakan kepada para pengunjung yang menyertai acara ini nanti. Justeru itu katanya, penduduk setempat disekitar daerah Sri Aman adalah dijemput hadir bagi memeriahkan acara ini nanti.


“Pada sebelah malamnya akan diadakan Malam Kebudayaan dan Kesenian 1 Malaysia yang memaparkan acara persembahan dari pelbagai kumpulan etnik di negara ini bermula jam 8 malam di Pentas Sementara, Taman Tebingan Sungai Batang Lupar.


“Menteri Muda Kemajuan Tanah Sarawak yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang, Datuk Francis Harden Hollis merupakan tetamu kehormat acara ini nanti,” katanya.


Pelbagai persembahan menarik diadakan pada malam itu antaranya ialah Persembahan Kebudayaan dan Kesenian Tarian Singa Simanggang Soon Heng Society, Seni Mempertahankan Diri Wushu Engkilili, Tarian Tradisional Cina SJKC Chung Hua Simanggang, Tarian Zapin Surong Dayong, Ngajat Iban SIDS dan Burdah Persatuan Sinar Budaya Sri Aman.


Turut diadakan juga katanya ialah persembahan Tandak Melayu Persatuan Warisan Budaya Kampung Hulu, Peragaan Pakaian Tradisional 7 etnik utama Sarawak, Persembahan lagu secara isyarat Persatuan Buddha SMK Saint Luke dan Tarian Rampaian 1 Malaysia oleh KPSUSri Aman.


Tamat....


No comments:

Post a Comment