Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 February, 2010

Perpaduan penentu pembangunan negara - Harden


Caption: TANDA INGATAN....Tan Chong Meng (lima kanan) sedang menyampaikan cenderahati kepada Harden (lima kiri) ketika berlangsungnya program itu. Turut kelihatan ialah Masir (empat kanan) dan Simoi (tujuh kanan).


pix oleh KAPITAN YAP KUAT KEE


SRI AMAN, Isnin (22 Feb) – Kejayaan pembangunan sesebuah negara bergantung penuh kepada hubungan perpaduan yang wujud dikalangan penduduk berbilang kaum dalam sesebuah kawasan itu.

Justeru Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis mahu semua penduduk berbilang kaum dalam negeri ini khususnya di Sri Aman untuk merenungkan perkara ini sedalam-dalamnya sebelum bertindak melakukan sesuatu yang boleh menimbulkan masalah perkauman di antara mereka.

“Perpaduan kaum yang utuh menjurus kepada keadaan politik yang stabil. Ia merupakan kunci utama kepada kelancaran projek pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan di seluruh kawasan dalam negeri ini.

“Jika hubungan perpaduan ini gagal maka kita boleh menyaksikan kejatuhan sebuah negara yang hanya disebabkan berlakunya persengketaan kaum sehingga menjurus kepada kemerosotan ekonomi dan sosial penduduk itu sendiri,” menurut beliau.


Harden yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian ketika berucap semasa merasmikan Malam Kebudayaan dan Kesenian 1 Malaysia bersempena Pesta Cap Goh Mei 2010 di Taman Tebingan Sungai Batang Lupar malam tadi.


Selain itu beliau juga mahu penduduk agar sentiasa mengadakan pelbagai program secara usahasama dengan lain-lain kaum demi mengeratkan lagi hubungan perpaduan di antara mereka selepas ini.

“Malahan adalah cukup positif sekiranya persatuan atau mana-mana pertubuhan dalam kawasan Sri Aman mengadakan aktiviti kebudayaan yang membabitkan semua kaum di kawasan ini.

“Ini akan mengalakkan pertukaran maklumat mengenai budaya dan adat resam mengikut etnik masing-masing. Justeru diharap agar lebih banyak pertubuhan bertindak proaktif dalam menjayakan program itu di masa akan datang,” menurut beliau.


Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, ADUN Lingga, Hajah Simoi Haji Peri, Timbalan Residen Bahagian Sri Aman (Sosial), Felicia Tan, Pengerusi Simanggang Soon Heng Society, Temenggong Tan Chong Meng, Pengerusi Pengelola Pesta Cap Goh Mei 2010, Lau Eng Hui, ketua-ketua jabatan serta ketua kaum yang lain.


Malam Kebudayaan dan Kesenian 1 Malaysia ini adalah merupakan anjuran Kelab Anggota Kerajaan (MAKSAK) Bahagian Sri Aman, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Sarawak dan Simanggang Soon Heng Society.


No comments:

Post a Comment