Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 February, 2010

Penduduk miliki telur Itik ganjil


Caption: GANJIL...Telur ayam (kiri) mempunyai saiz yang besar berbanding telur itik (kiri) milik seorang lelaki di sini. Bagaimanapun kebiasaan telur itik mempunyai saiz lebih besar berbanding telur ayam.

SRI AMAN, Ahad (28 Feb) – Seorang penduduk dari kawasan Jalan Batang Lupar, Sri Aman terkejut apabila seekor itik betina peliharaannya melahirkan saiz telur yang lebih kecil berbanding telur ayam biasa.

Sambil mendakwa kejadian tersebut adalah pelik, pemiliknya yang enggan mendedahkan nama sebenar kepada Utusan Sarawak memberitahu beliau menyedari kejadian terbabit apabila menjengok kandang itik pemeliharaannya tiga hari lepas.

“Memang menjadi rutin saya pada setiap hari untuk menjengok kandang itik dan ayam saya di belakang rumah pada waktu setiap petang.

“Bagaimanapun ketika memeriksa sarang milik seekor itik betina di situ saya berasa cukup terkejut apabila mendapati saiz telurnya lebih kecil berbanding biasa dan lebih kecil daripada telur ayam,” menurut beliau ketika ditemui.

Ketika disukat, pemiliknya mendapati bahawa kesemua lima biji telur itik terbabit mempunyai ukuran sepanjang dua hingga lima sentimeter berbanding 15 sentimeter bagi standart saiz biasa sebelum ini.

“Itik betina saya pernah melahirkan beberapa biji telur sebelumnya dan pernah tidak memiliki telur yang mempunyai saiz yang luarbiasa kecilnya pada kali ini.

“Justeru saya menganggap kejadian ini sebagai ganjil. Kesemua lima biji telur berkenaan telah saya simpan untuk kenangan dan tidak akan dijual kepada mana-mana pihak yang mahu memilikinya,” menurut beliau.

Tamat.


1 comment: