Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 February, 2010

Manfaat kemudahan pembangunan - Simoi


Caption:TAHNIAH...Simoi (dua kanan) sedang menyampaikan hadiah insentif pelajar cemerlang kepada salah seorang pelajar sambil diperhatikan oleh Bakthiar (kanan), Wan Mazehi (dua kiri) dan Balkis (kiri) semasa berlangsungnya majlis berkenaan dekat sini baru-baru ini.

LINGGA, Rabu (24 Feb) – Rakyat perlu memanfaatkan peluang yang disediakan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) yang mencakupi projek penyediaan kemudahan infrastruktur, asas, perhubungan, pendidikan, peningkatan taraf hidup ekonomi dan sebagainya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi Haji Peri berkata peluang seumpama ini hanya datang apabila rakyat sentiasa menaruh kepercayaan kepada kerajaan BN bagi menerajui pembangunan di seluruh kawasan dalam negeri ini.

Pembinaan Kampung Baru Seduku misalannya menurut Simoi yang kini sedang giat dilaksanakan dalam kawasan Lingga sekarang bakal menjadi pemangkin utama terhadap kerancakkan proses pembangunan dalam kawasan ini di masa akan datang.

“Apabila ia sudah siap kelak nescaya pelbagai aktiviti pertanian komersial akan dilaksana di sini sehingga membuka ruang kepada pembinaan kemudahan jalan raya, bekalan elektrik dan sebagainya. Justeru rakyat perlu mengambil peluang tersebut selepas ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat anjuran Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) N.23 Lingga dengan kerjasama PBB Ranting Kawasan Lingga bertempat di perkarangan Pejabat Daerah Kecil Lingga baru-baru ini.

Peluang seumpama ini kata Simoi juga tidak akan datang sekiranya rakyat bertindak untuk tidak menyokong BN sebaliknya menyokong pihak pembangkang yang mereka harapkan mampu mengubah corak hidup masing-masing pada masa hadapan.

“Peluang pembangunan dari kerajaan BN untuk rakyat di seluruh negeri Sarawak ini sebenarnya tidak ubah seperti perpatah ‘Itik Bertelurkan Emas’ dimana sokongan padu mereka terhadap kerajaan akhirnya dibalas dengan projek pembangunan,” tambah beliau.


Hadir sama pada majlis berkenaan, Pegawai Tadbir Sarawak daerah kecil Lingga, Wan Mazehi Haji Wan Akil, Timbalan Pengerusi PBB N.23 Lingga, Bakthiar Mathan, Ketua Wanita PBB N.23 Lingga, Balkis Abdul Wahid, para ketua jabatan dan ketua kaum di sini.


Pada majlis yang sama, Simoi telah menyampaikan hadiah insentif pelajar cemerlang dalam peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun 2009 untuk Sekolah Kebangsaan (SK) Lela Pahlawan Lingga, SK St. Dunstan Lingga dan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Chung Hua Lingga.


Tamat.

No comments:

Post a Comment