Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 February, 2010

KPSU anjur bengkel penulisan skrip


Caption: UNTUK ALBUM....Zaidi (duduk empat kiri), Jamilah (duduk tiga kiri) dan Abang Safian (duduk tiga kanan) merakamkan gambar kenangan bersama para peserta bengkel di sini kelmarin.

oleh Mat Top bin Mat Tompel

SRI AMAN, Ahad (21 Feb) – Pejabat Pembangunan Sosial dan Urbanisasi (KPSU) Bahagian Sri Aman telah menganjurkan Bengkel Teater dan Bengkel Penulisan Skrip Drama Pentas Peringkat Bahagian Sri Aman 2010 di sini kelmarin.


Bengkel Teater dan Bengkel Penulisan Skrip Drama Pentas Peringkat Bahagian Sri Aman 2010 yang bermula dari 17 hingga 20 Februari lalu ini melibatkan penyertaan seramai 25 orang penggiat seni teater dan penulisan skrip drama pentas dari sekitar daerah Sri Aman.


Jurucakap penganjur ketika ditemui memberitahu tujuan utama bengkel ini diadakan adalah untuk memberikan pendedahan tentang asas lakonan, pengarahan dan penulisan skrip kepada para peserta.


“Bengkel Teater dan Bengkel Penulisan Skrip Drama Pentas ini juga bertujuan untuk memberi pendedahan tentang memproduksikan sebuah pementasan teater dan juga penulisan skrip drama pentas," katanya.


Selain itu bengkel ini juga menurut beliau akan membolehkan para peserta mengetahui teknik asas lakonan disamping mendidik mereka tentang teknik asas penulisan skrip, pengarahan dan juga proses ke arah produksi.


Setelah menghadiri bengkel ini, pihaknya berharap agar para peserta akan dapat memproduksikan sebuah pementasan teater dan penulisan yang kemas dan teratur selepas ini.


Terdahulu, majlis penutupan dan penyampaian sijil kepada para peserta bengkel telah disempurnakan oleh Pegawai Tadbir Sosial di Pejabat Residen Bahagian Sri Aman, Zaidi Haji Sarkawi.


Hadir sama ialah wakil Penolong Kebudayaan Bahagian Kebudayaan, Kementerian Pembangunan Sosial dan Urbanisasi (KPSU) Sarawak, Jamilah Adnan, wakil Penguasa KPSU Sri Aman, Abang Safian Abang Ibrahim, Penceramah Penulisan Skrip Drama Awang Bujang Awang Hamdan, Penceramah Teater, Malik Hassan, Penghulu Bengkel, Ahmad Faizal Osman.


Tamat....


No comments:

Post a Comment