Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 February, 2010

Amalkan KOnsep Rumah Terbuka semasa perayaan - Harden


Caption: UNTUK ALBUM...Harden (duduk kiri) dan Pemanca Sii (duduk kanan) ketika berlangsungnya kunjungan Tahun Baru Cina di sini kelmarin.

SRI AMAN, Khamis (18 Feb) – Konsep Rumah Terbuka dan amalan kunjung-mengunjung semasa musim perayaan dapat memupuk dan meningkatkan semangat perpaduan penduduk berbilang kaum dalam negeri ini menerusi gagasan 1 Malaysia.


Menteri Muda Kemajuan Tanah Sarawak, Datuk Francis Harden anak Hollis berkata, kedua-dua konsep itu adalah medan terbaik untuk penduduk yang berbeza agama dan budaya untuk mengeratkan tali silaturahim di antara satu sama lain.


"Amalan ini perlu diteruskan bukan sahaja ketika sambutan Hari Raya malah pada sambutan Tahun Baru Cina, Gawai Dayak, Krismas mahupun Deepavali.


"Melalui amalan murni terbabit kesemua penduduk akan dapat memahami serta menghormati agama, kebudayaan dan adat resam lain-lain kaum dalam negeri untuk sepanjang masa,”menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkenaan.


Harden berkata demikian ketika ditemui pada sesi kunjungan ke rumah ketua kaum Cina dalam Bandar Sri Aman bersempena dengan sambutan hari ke-4 Tahun Baru Cina 2010 kelmarin.


Selain itu penduduk berbilang kaum dalam negeri ini harus menanam dan menyemai semangat perpaduan untuk menjamin sebuah negara yang bebas serta bersatu padu ke arah menuju Wawasan 2020.


"Pertekankan elemen bekerjasama dan tolenrasi dalam amalan hidup seharian. Dua faktor ini dapat memperkukuhkan semangat perpaduan dikalangan penduduk berbilang kaum dalam negeri ini di masa akan datang,” katanya.


Terdahulu Francis telah menceriakan suasana sambutan Tahun Baru Cina di Sri Aman dengan mengadakan kunjungan ke rumah para ketua kaum dan peniaga Cina bermula 14 hingga 17 Februari lalu.

Beliau telah mengadakan kunjungan ke rumah Temenggung Tan Chong Meng, Pemanca Sii Toh Peng, Penghulu Lee Shiang Hua, Kapitan Kuek Aik Seng, Penghulu Lee Tong Seng, Kapitan Bong Teck Choi, Kanselor Jimmy Chong, Lau Ngee Mung, Robert Khee Hang dan ramai lagi.

Kunjungan Harden ke rumah ketua kaum dan peniaga Cina di Bandar Sri Aman turut disertai oleh ahli Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) cawangan Simanggang.

Tamat.


No comments:

Post a Comment