Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 February, 2010

1,000 penduduk banjiri Pekan Engkilili saksikan Juntoi




Caption:

1. TAHUN HARIMAU... Patung Harimau sebagai menandakan Tahun Harimau bagi Kalendar Lunar Kaum Cina pada tahun ini diarak ketika berlangsungnya perayaan Cap Goh Mei di Engkilili malam tadi.

2. TUAH...Penduduk sedang menerima Angpow tahun baru ketika berlangsungnya perarakan Cap Goh Mei di Engkilili malam tadi.

ENGKILILI, Rabu (24 Feb) – 1,000 penduduk membanjiri kawasan Pekan Engkilili untuk menyaksikan acara perarakan secara besar-besaran bersempena dengan sambutan perayaan Cap Goh Mei anjuran gabungan persatuan kaum Cina Engkilili malam tadi.

Perarakan bersempena dengan perayaan Cap Goh Mei yang disertai oleh 10 buah kenderaan berhias dari pelbagai persatuan kaum Cina di Lubok Antu, Sri Aman dan Engkilili itu bermula dari kawasan Gerai Baru Majlis Daerah Lubok Antu / Engkilili bermula jam 6.30 petang.

Dari kawasan gerai baru terbabit, kesemua peserta yang mengambil bahagian dalam perarakan ini telah berarak mengelilingi Pekan Engkilili selama hampir dua jam sebelum mereka menuju ke Dewan Serbaguna Majlis Daerah Lubok Antu.

Kesemua peserta perarakan ini kemudiannya berpusing di kawasan Dewan Serbaguna Majlis Daerah Lubok Antu dan menuju pulang ke kawasan gerai baru menjelang jam 9 malam.

Sambutan perayaan Chap Goh Meh kali ini juga boleh dianggap unik kerana ianya bukan sahaja membabitkan penyertaan penduduk kaum Cina malahan penduduk kaum bumiputera yang lain.

Seorang penduduk iaitu Morgan Alban @ Subramaniam Marimutu, 27, dari kawasan Nyakai, Sri Aman berpendapat bahawa acara perarakan bersempena sambutan perayaan Chap Goh Meh 2010 ini mampu menjadi daya tarikan utama pengunjung ke Pekan Engkilili pada masa akan datang.

“Moga-moga acara perarakan bersempena dengan sambutan perayaan Chap Goh Meh 2010 ini dapat diadakan semula dengan pembaharuan yang lebih menarik berbanding sebelumnya demi menarik pengunjung ke pekan ini,” katanya.

Tamat.



No comments:

Post a Comment