Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 January, 2010

RM2.6 juta untuk jayakan projek tebatan banjir di Debak - Uggah


Caption: PENERANGAN...Uggah (tengah) ketika berlangsungnya sesi dialoq bersama penduduk Kampung Debak, Betong di sini hari ini.

DEBAK, Isnin (25 Jan) – Masalah banjir yang sering melanda kawasan Debak, Betong akan dapat diatasi menjelang tahun hadapan apabila kerajaan telah memperuntukan sebanyak RM2.6 juta bagi menjayakan perlaksanaan Projek Tebatan Banjir di situ sekarang.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Douglas Uggah anak Embas berkata daripada jumlah terbabit, sejumlah RM2 juta diperuntuk untuk membina benteng sepanjang 2.3 kilometer dan lapan buah pintu air (flood gate) di kawasan Sungai Batang Ribas sekarang.

“Kerajaan juga turut meluluskan peruntukan tambahan sebanyak RM600,000 untuk membina benteng dengan siaz panjang sama (2.3 kilometer) di kawasan bawah Kampung Debak.

“Dengan adanya dua buah projek yang kini sedang dilaksanakan di Kampung Debak maka pihak kerajaan berharap agar masalah banjir yang sering melanda penduduk di sini (Debak) akan dapat diatasi apabila ia dijangka siap menjelang akhir tahun ini,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Betong berkata demikian ketika ditemui pemberita sebaik sahaja selesai Sesi Dialog Antara Penduduk Kampung Debak dan Jabatan Pengairan dan Saliran Betong di Dewan Larkid, Debak, Betong hari ini.

Selain itu kerajaan menurut Uggah juga telah meluluskan peruntukan bernilai RM200,000 bagi melaksanakan projek mendalamkan kawasan Sungai Bakong, Sungai Debak dan Sungai Ubar selepas ini.

“Ini membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) amat prihatin dalam menyelesaikan segala masalah yang bersangkut-paut dengan hal ehwal kebajikan penduduk selama ini,” katanya sambil menambah bahawa kerajaan bersedia membayar pampasan tanah milik penduduk yang terlibat dalam projek itu selepas ini.

Hadir sama ialah Jurutera Bahagian, Jabatan Kerja raya (JKR) Bahagian Betong, Richard Tajan, Pengurus Besar SACOFA, Haji Jemat Bujang, para pegawai kerajaan dan ketua kaum dari Kampung Debak, Betong.

Tamat.




No comments:

Post a Comment