Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 January, 2010

RM16 juta untuk laksana RES dari Sabal Kruin hingga Sungai Tenggang - Snowdan


Mugshot: SNOWDAN DONALD LAWAN

PANTU, Khamis (28 Jan) – Sejumlah 395 buah keluarga dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Balai Ringin bakal menikmati faedah projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (RES) bermula dari tempoh 10 bulan akan datang.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan anak Donald Lawan berkata projek penyediaan bekalan RES ini menelan belanja berjumlah RM16 juta dan dijangka akan bermula perlaksanaannya dalam masa terdekat kelak.

“Apabila ia siap kelak, RES ini nanti akan menyalurkan bekalan elektrik selama 24 jam untuk penduduk dari dari kawasan Sabal Kruin (Simunjan) hingga ke Sungai Tenggang, Pantu, Sri Aman.

“Projek penyediaan bekalan RES di kawasan yang dinyatakan ini akan dilaksana oleh pihak Shorefield Sendirian Berhad dan dijangka siap dalam tempoh 10 bulan akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita sebaik sahaja menghadiri Sesi Dialog antara pihak Shorefield Sdn Bhd, SESCO Sri Aman dan SESCO Kuching Bersama Penduduk bertempat di Rumah Donald, Kampung Abok Mawang, Pantu kelmarin.

Dengan adanya penyediaan kemudahan RES ini kelak, maka penduduk dari 395 buah keluarga dalam kawasan itu tidak akan lagi bergantung sepenuhnya kepada enjin janakuasa elektrik yang menggunakan sepenuhnya bekalan bahan api.

“Ini menunjukkan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) komited dalam mempertingkatkan taraf hidup penduduk. Justeru saya mahu semua penduduk agar bekerjasama dengan kerajaan untuk memastikan kelancaran projek terbabit selepas ini,” katanya.

Terdahulu seramai 25 orang Tuai Rumah dari kawasan Sabal Kruin (Simunjan) hingga ke Sungai Tenggang, Pantu, Sri Aman menyatakan kesyukuran mereka berhubung perlaksanaan projek RES oleh kerajaan terhadap penduduk dalam kawasan mereka pada majlis itu.

Kesemua ketua kaum terbabit melahirkan rasa gembira apabila mereka dan penduduk di bawah jagaannya bakal menikmati bekalan elektrik 24 jam dalam tempoh 10 bulan akan datang.

Tamat.

No comments:

Post a Comment