Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 January, 2010

Politik pembangkang pecahkan perpaduan rakyat - Taib

PANTU, Selasa (19 Jan) – Pemimpin parti pembangkang hanya tahu menyemai sikap benci dikalangan rakyat terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) menerusi ideologi politik yang dibawa oleh mereka selama ini.

Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud berkata para pemimpin pembangkang ini hanya tahu mengapi-apikan sifat kebencian rakyat terhadap kerajaan disebalik merangka pelbagai cadangan pembangunan untuk kebaikan rakyat dalam negeri ini.

“Itulah politik pihak pembangkang. Saya tidak suka bercakap politik secara tidak tentu pasal berbanding dengan golongan (pembangkang) terbabit sehingga merugikan rakyat kita sendiri.

“Justeru saya berharap agar semua rakyat faham jenis politik yang dibawa oleh golongan terbabit selepas ini,” katanya ketika berucap merasmikan Majlis Pecah Tanah Jambatan Strap dalam daerah kecil Pantu, Sri Aman hari ini.

Selain itu beliau juga mahu mewujudkan kegiatan ekonomi yang tertumpu pada satu kawasan demi membolehkan rakyat mengambil peluang untuk mempertingkatkan taraf hidup menerusi kegiatan ekonomi masing-masing selepas ini.

Dengan adanya langkah ini kata Taib corak pemikiran penduduk akan dapat diubah berhubung perolehan faedah ekonomi secara maksimum berbanding perolehan ekonomi secara minimum sebelum ini.

“Dahulu penduduk tinggal berselerak dengan melaksanakan kegiatan ekonomi masing-masing. Jika kita dapat menghimpunkan mereka dalam satu kawasan untuk tujuan itu (ekonomi) maka mereka akan belajar daripada peniaga yang lain tentang langkah mengubah taraf hidup masing-masing menerusi kegiatan ekonomi selepas itu,” katanya.

Hadir sama ialah Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang, Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Perhubungan, Dato Sri Michael Manyin anak Jaong, Menteri Kemajuan Tanah, Dato Sri Dr James Jemut Masing, ADUN Balai Ringin, Snowdan Lawan, para menteri muda, ahli parlimen, ketua kaum dan penduduk dalam kawasan Pantu.

Terdahulu kerajaan telah membina Jambatan Batang Strap, Pantu sepanjang 182.4 meter yang menelan kos pembinaan sebanyak RM20.4 juta yang bakal menghubungkan penduduk dari 23 rumah panjang dan juga empat buah sekolah dari kawasan Sungai Batang Strap dengan Pekan Pantu, Sri Aman.

Syarikat PPES Work (Sarawak) Sendirian Berhad telah diberikan kontrak untuk melaksanakan projek pembinaan Jambatan Batang Strap yang mula dibina pada 9 November tahun lepas dan dijangka siap pada 1 Februari tahun hadapan

Tamat.

No comments:

Post a Comment