Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 January, 2010

Polis perlu lebih berdedikasi - Jusoh


Caption: RASMI...Mat Jusoh (empat kanan) sedang memukul 'bulu tangkis' SEBAGAI simbolik perasmian pertandingan sambil diperhatikan oleh Ang (kanan), Melay (dua kanan), Abdul Latiff (lima kanan), Rohana (tiga kiri) serta yang lain hari ini.

SRI AMAN, Sabtu (23 Jan) – Anggota polis di bahagian Sri Aman dinasihat agar lebih dedikasi dan amanah ketika melaksanakan tugas penguatkuasaan undang-undang dalam kawasan ini.

Ketua Polis Daerah Sri Aman, DSP Mat Jusoh Muhammad berkata menerusi kedua-dua aspek ini tahap kes jenayah akan sentiasa dapat dikawal pada tahap yang rendah dari masa ke semasa dan seterusnya menjamin keselamatan hidup rakyat bagi kawasan bahagian Sri Aman.

“Salah satu cara untuk mengekang kenaikan kes jenayah ialah jika semua anggota polis melaksanakan tugas penguatkuasaan undang-undang dengan lebih dedikasi dan amanah sepanjang masa.

“Walaupun usaha untuk menurunkan kadar kes jenayah bagi sesebuah kawasan bukannya mudah namun saya yakin bahawa penerapan kedua-dua sifat ini dikalangan anggota polis mampu menyumpang ke arah tahap keselamatan rakyat,” katanya.


Beliau berkata demikian ketika berucap semasa merasmikan Pertandingan Badminton Tertutup Sri Aman sempena Peringatan Hari Polis Ke-203 anjuran Persatuan Keluarga Polis (PERKEP) Ibu Pejabat Daerah (IPD) Sri Aman bertempat di Dewan Serbaguna IPD Sri Aman dekat sini hari ini.


Selain itu walaupun jumlah kes jenayah yang berlaku di sekitar bandar ini masih berada pada tahap yang rendah namun semua anggota kata Jusoh perlu sentiasa bersiap sedia untuk membenteras sebarang aktiviti jenayah dalam apa jua keadaan. "Kita mahu kawasan ini (Sri Aman) akan terus aman.


Justeru semua anggota dari bahagian pengurusan, siasatan jenayah dan unit-unit yang lain perlulah bekerjasama bagi menjayakan usaha terbabit,” menurut beliau.


Hadir sama ialah Ketua Bahagian Siasatan Jenayah IPD Sri Aman, ASP Sazali Latif, Ketua Bahagian Cawangan Khas IPD Sri Aman, ASP Melay Tinggom, Ketua Bahagian Pengurusan IPD Sri Aman, ASP Ang Peck Tuan, Pengerusi PERKEP IPD Sri Aman, Rohana Isnawi serta kakitangan polis yang lain.


Dalam pada itu, sebanyak 35 pasukan berentap dalam Regu Junior, 17 untuk Senior / Junior, 8 penyertaan untuk Regu Wanita, 16 penyertaan untuk Perseorangan Lelaki dan 16 penyertaan untuk Regu Campuran untuk pertandingan badminton yang bermula pada hari ini (23 Januari) hingga 24 Januari kelak.


Tamat.


No comments:

Post a Comment