Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 January, 2010

Pelajar SK Saint Lawrence diancam bahaya serangan Gamang (Tebuan)











Mugshot:

1.MANCINI
2.JEOFFERY TAWI

Caption:

1. BERBAHAYA...Beginilah rupa sarang serangga berkenaan ketika difokus dari jarak dekat dengan menggunakan lensa kamera digital.

2.BERISIKO...Anak panah menunjukkan kedudukan sarang terbabit di atas pokok yang terletak di perkarangan hadapan pagar sekolah terbabit.

SRI AMAN, Selasa (26 Jan) – Para murid dan kakitangan Sekolah Kebangsaan (SK) Saint Lawrence di Sabu, Sri Aman kini berdepan dengan ancaman bahaya serangan serangga berbisa semenjak sebulan yang lalu.

Ia ekoran wujudnya sarang serangga berbisa yang dikenali sebagai ‘Gamang’ iaitu sejenis spesis Tebuan di sebatang dahan pokok hadapan pintu pagar sekolah berkenaan dengan saiz ukuran sarangnya menjangkau 60 sentimeter panjang.

Dua orang pengawal keselamatan sekolah terbabit iaitu Jeoffery Tawi dan Mancini ketika ditemui Utusan Sarawak hari ini menjelaskan bahawa sarang Gamang berkenaan sudah wujud di dahan pokok terbabit semenjak sebulan yang lepas.

“Semua pihak sedia maklum bahawa serangga berbisa berkenaan tidak akan menyerang manusia selagi koloni serangga terbabit tidak diganggu.

“Bagaimanapun perangai manusia sememangnya susah hendak dijangka. Kami bimbang sekiranya ada penduduk atau murid sekolah yang bertindak melastik sarang terbabit selepas ini sehingga menyebabkan serangan tindakbalas daripada serangga berkenaan,” katanya Jeoffery.

Kerana bimbang disebabkan oleh masalah keselamatan murid, penduduk menurut beliau telah bertindak menghubungi pihak bomba dan menunggu tindakan lanjut daripada mereka berhubung kewujudan sarang terbabit.

Pihaknya berharap agar sarang Gamang tersebut dapat dimusnah dari dahan pokok terbabit secepat mungkin sebelum ada pihak tidak bertanggungjawab yang cuba menganggu sarang berkenaan selepas ini.

“Jadikan peristiwa kematian kanak-kanak akibat serangan Tebuan di Kuching pada tahun lepas sebagai ikthibar. Semua pihak tidak boleh menunggu adanya insiden serangan serangga ini tindakan mula diambil,” katanya.

Tamat.





No comments:

Post a Comment