Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 January, 2010

Pejabat Kesihatan Sri Aman anjur kempen anti Denggi


Caption: UNTUK ALBUM...Para penduduk bergambar kenangan bersama kakitangan Pejabat Kesihatan Sri Aman ketika berlangsungnya program terbabit di Lubok Antu.


original story by Gabriel Alexis Kibes,
Pejabat Kesihatan Sri Aman.


LUBOK ANTU, Rabu (26 Jan) – Pejabat Kesihatan Bahagian Sri Aman telah mengiatkan usahanya untuk membenteras penularan wabak penyakit Demam Denggi dan Chikungunya dikalangan penduduk dalam Bahagian Sri Aman.

Ia terbukti apabila Unit Promosi Kesihatan dan Unit Rancangan Kawalan Penyakit Bawaan Vektor dari jabatan berkenaan telah mengadakan Program Penyakit Anti Denggi dan Chikugunya bertempat di Rumah Panjang Krangan Mong dan Sibau Rebah, Lubok Antu baru-baru ini.

Jurucakap penganjur ketika ditemui berkata program ini bertujuan untuk mendidik masyarakat terutamanya penduduk kampung mengenai bahaya penularan penyakit Demam Denggi dan Chikugunya pada masa sekarang.

“Selain itu program ini bertujuan bagi mengenalpasti serta menghapuskan tempat-tempat yang dipercayai mempunyai potensi untuk sarang utama pembiakan nyamuk Aedes yang menjadi punca terhadap penularan kedua-dua wabak terbabit,” katanya.

Bagi menjayakan program ini menurut beliau, pihaknya telah melaksanakan pelbagai aktiviti antaranya ialah ceramah, pengedaran risalah dan poster mengenai bahaya penyakit Chikugunya dan Demam Denggi.

Malahan aktiviti gotong-royong menurut beliau juga telah diadakan bagi memusnahkan tempat pembiakan nyamuk Aedes di seluruh kawasan kedua-dua rumah panjang berkenaan.

“Justeru diharap agar program ini dapat menyedarkan masyarakat setempat mengenai bahaya penyakit demam Denggi dan Chikugunya selepas ini.

“Pihak kami juga yakin penduduk dari kedua-dua rumah panjang akan dapat mengetahui dan seterusnya memusnahkan sarang pembiakan nyamuk Aedes di kawasan yang telah dikenalpasti sebelum ini,” katanya.

Tamat.


No comments:

Post a Comment